Jag vill inte att det byggs en högstadieskola på Strandenområdet i Mora.

Kommentarer

#402

Det är en dålig idé med tanke på trafiksituationen.

Magnus Skogs (Mora, 2022-02-07)

#405

En skola ska inte byggas i en trafikkarusell.
Uppgradera de befintliga i öster och väster, där eleverna bor.

Björn Hagelby (Mora, 2022-02-07)

#407

Att hyra skolan i 25 år och sedan vara tvungen att köpa tillbaka den ??? Fel läge mitt i centrala Mora. Skolan/skolorna skall ligga där eleverna bor.

Mari-Louise Grudin (Mora, 2022-02-07)

#408

Dåligt förslag

Ola Påhlsson (Mora, 2022-02-07)

#409

Skolor ska inte finnas där trafiken är som värst. Dessutom ska kommunen äga skolor.

Gerd Jansson (Färnäs , 2022-02-07)

#410

Placeringen är inte bra. Jag förordar området på Sandängaena vid Gamla Vasaliden. Ett perfekt område för att bygga en skola med en utmärkt utemiljö som är väldigt viktigt även för en högstadieskola.

Lena Helgesson (Mora, 2022-02-07)

#411

Jag tycker det är vansinne att ha en skola mellan två stora vägar. De som kommit på detta vansinne måste ha en alternativ intelligens.

Mats Stenqvist (Mora, 2022-02-07)

#418

Jag svär helt och dyrt att jag ställer upp!

Lazze Gråberg (Stockholm, 2022-02-07)

#421

Olämplig placering av en skola. Och mycket viktigt, skolan skall ägas av Mora kommun, ej hyras.

Lena Tomlén (Mora , 2022-02-07)

#424

För att platsen är olämplig. Och kanske mest för att det behövs flera skolor så att elever som inte kan sköta sig kan flyttas för att andra elever behandlas illa.

Efwa Grund (Mora , 2022-02-07)

#431

Vansinne att bygga en stor skola, mkt sårbart att samla alla på samma plats, mitt emellan två stora vägar, buller DÅLIG luft, distraherande, använd platsen till att vara en orörd plats,tills bättre förslag kommer. ABSOLUT INTE hyra av annan byggare, det är ju det VÄRSTA av allt. Klra kommunens usla ekonomi mer i botten. Skit i skolbygget, svälj ert stora ego och anvönd hjärtat.

Susanne Brodde (Färnäs, 2022-02-07)

#436

Jag inte tycker en högstadieskola ska placeras mitt i ett trafiktätt område. Måste finnas andra alternativ.

Susanne Berg (Mora, 2022-02-08)

#438

Jag skriver under pga att jag tycker att den delen av Mora snart är det enda som är värt att bevara eller att åtminstone mycket varsamt förändra.

Elisabet Setterlund Alvarsson (Orsa, 2022-02-08)

#439

Jag tycker att mina och andras barn har rätt till en säker och utvecklande skolmiljö utan stora mängder avgaser och tung trafik tätt intill skolgården. Mora är en mindre ort med stor närhet till grönområden. Varför ska vi då placera våra barn på den mest trafikerade plats som går att anbringa? Dessutom bör skolor byggas i närheten av områden där folk bor!

Lina Järheim (Mora, 2022-02-08)

#448

Fel plats, ska man göra en sådan satsning ska Mora samla all idrott och skolor på samma område.

Jan Liljedal (Mora, 2022-02-08)

#449

Jag tycker att skola inte passar sig på denna plats av flera anledningar.

Kim Bladh (Mora, 2022-02-08)

#454

Helt galen plats.

Hansson Ronald (Mora , 2022-02-08)

#457

Jag tycker det är helt fel att slösa sattepengar på det här setter. Vore bättre att renovera upp befintliga skolor till ett lägre pris som ligger på bättre ställen.

Stefan Letteryd (Mora, 2022-02-08)

#461

Jag skriver under på grund av att jag inte kan se fördelarna och det kommer påverka mina barn.

Louise Persson (Mora , 2022-02-08)

#464

Ingen ordentlig konsekvensanalys och ett gigantiskt slöseri av befolkningens skattemedel.

Sanne Halen (Mora, 2022-02-08)

#468

Gör om och tänk rätt!
Att lägga en skola mellan en väg och en 4-filig europaväg är under all logik.
Vad tänker man om trafiktrycket som kommer gå på båda sidor om skolan. Kan det vara hälsosamt för unga individer att vistas vid? Ska det bli höga stängsel och staket för att förhindra olyckor?
Så dålig idé!

T Johansson (Mora, 2022-02-08)

#483

Platsen är illa vald för en skola.

En stor skola är, ur många elevers perspektiv, avsevärt sämre än flera mindre.

Kommunal kärnverksamhet borde väl alltid bedrivas i lokaler som kommunen själv äger. Det kan omöjligt bli billigare att hyra.

Torbjörn Küchler (Mora, 2022-02-08)

#484

Det är ett horribelt beslut att förlägga en skola för 800 elever mitt emellan 2 riksvägar som trängs genom Moras redan smala utrymme mellan två vatten.

Hans Olsson (Mora, 2022-02-08)

#486

Det är helt tokigt att våra barn ska vistas i en sådan trafikerad miljö

Inga Källbäck (Mora, 2022-02-08)

#489

Jag anser att det är fel att bygga en skola för 700 elever mitt emellan två trafikerade vägar. Måste finnas bättre platser att bygga på.

Karin Bälter (Mora , 2022-02-08)

#491

Platsen är olämplig för nästan allt och i synnerhet olämplig för en skola med tanke på det utsatta läget.

Annika Rullgård (Orsa, 2022-02-08)

#496

Ingen bra placering för en skola

Maria Damm (Orsa, 2022-02-08)

#501

Dålig plats för en skola.

Lars Gunnar Holmberg (Mora, 2022-02-08)

#503

Har länge undrat varför inga politiker i kommunen motsatt sig placeringen av skolan. Endast ifrågasättandet av att hyra istället för att själva bygga.
Måste vara den mest olämpliga platsen i hela kommunen att bygga ny skola på.

Ann-Cristin Sinders (Färnäs, 2022-02-08)

#509

Tycker det är galet med en skola där det åker så mycket tung trafik.

Dahlberg Birgitta (Mora, 2022-02-08)

#513

Jag vill inte att det byggs en skola vid rosa huset.

Marcus Louko (Mora, 2022-02-08)

#514

En skola mitt emellan 2 riksvägar är idioti. Ännu värre är att hyra skolan av privat bolag till hutlöst pris.

Maria Olofson (Mora, 2022-02-08)

#515

att placeringen av skolan inte är lämplig/säker för en god skolmiljö.

Johan Cans (Mora, 2022-02-08)

#516

Så många tokiga konsekvenser om detta beslut genomförs. Fel byggprojekt på fel plats! Oansvarigt ekonomiskt beslut med lån och senare försäljning!!??

Anders Öberg (Mora, 2022-02-08)

#520

En skola ska inte vara placerad så nära två trafikerade huvudleder. Vi har ett extremt högt tryck av trafik som passerar genom Mora centrum och förbi Strandenområdet. Vi som bott i Mora länge, vet att det bara har blivit mer och mer trafik genom åren. Att man nu bygger om för att få trafiken att flyta på bättre genom Mora innebär ju inte att trafiken kommer att minska. Skadliga partiklar uppstår vid förbränning i motorerna och även som slitagepartiklar från däck, väg och bromsar.
Det finns studier som visar att barn som växer upp och vistas i trafiknära miljöer oftare har astma än andra barn. I en uppföljningsstudie av nära 5000 skolbarn i Kalifornien, har man visat på en högre förekomst av medicinering, astmasymtom liksom uppkomst av astma hos barn som bott nära en stor väg. I en delstudie visar man samband mellan trafikföroreningar och sämre lungtillväxt hos barnen, något som kan få olika konsekvenser för hälsan senare i livet. I en svensk studie (BAMSE) så tycks trafikavgaser också ha påverkat tidiga problem med "pip i bröstet" , vilket indikerar att astma kan komma att visa sig vanligare hos de mer exponerade barnen när de blir äldre.
Med tanke på att astma och allergier ökar hos barn i Sverige, är det för mig helt främmande att det skall byggas en skola nära två, mycket trafikerade, huvudleder.
På Trafikverkets hemsida kan man bl a läsa att "Partiklar ger upphov till bland annat hjärt- och kärlsjukdomar och luftvägssjukdomar. De partiklar som bildas vid motorförbränning är även cancerframkallande".
Vill vi utsätta våra barn/ungdomar för detta om vi inte behöver? Om vi gör det, hur kommer det att visa sig hos dem längre fram i livet?
Jag vill inte att mitt barnbarn ska gå på en skola som är belägen intill två trafikerade huvudleder.

Jeanette Artursson (Mora, 2022-02-08)

#522

Bygga en skola på den platsen måste ju vara hur tokigt som helst

Jan Aronsson (Mora , 2022-02-08)

#527

Helt idiotiskt ställe att ha en skola på.

Sofie Törnberg (Mora, 2022-02-08)

#536

Politikerna i Mora behöver tänka ett varv till. Gör om gör rätt.

Vanja Dunder (Mora, 2022-02-09)

#540

Att dra ihop alla högstadieelever (uppemot 800 st) i Mora kommun till en och samma plats kan aldrig bli bra. Elever kommer att "försvinna i mängden" och bli osynliga. Ytan ligger mellan 2 mycket trafikerade vägar. Att då även öka den belastningen med skolbussar och fordon från lärare och elever kan aldrig bli bra. En skola på den platsen kommer att bli ordentligt inbyggd utan möjlighet att vare sig växa eller ha tillgång till naturen. Se istället till att lägga pengarna på de skolor som redan finns.

John Wiberg (Färnäs , 2022-02-09)

#542

Finanseringsmodell och läget.

Rolf Eriksson (Mota, 2022-02-09)

#550

Jag tycker för det första att platsen är helt fel och vidare hur det ska finasieras

Margery Kallberg (Mora, 2022-02-09)

#552

onödig belastning på moras kommun

Axel West (Skattungbyn, 2022-02-09)

#553

Rusta befintliga skolor i stället för att bygga nytt.

Inger Rommedahl (Mora, 2022-02-09)

#555

Självklarhet att skriva på. Placeringen och planeringen på en skola som ska rymma så många elever är idioti rent ut sagt. Speciellt på en sån lite ort som Mora där konflikter mellan elever och lärare skulle/kommer eskalera om skolan skulle byggas. Mer problem än en lösning.

Johan Reimi (Mora, 2022-02-09)

#556

Läget olämpligt speciellt med tanke på den ständigt ökade trafiksituationen, det är som att placera skolan i en rondell. Ägarförhållandet hoppas jag också kommer upp till diskussion.

Ann-Christin Brunell Ung (Mora , 2022-02-09)

#557

Totalt felplanerat i och med att man släppte fram Trafikverkets ultimatum om att göra genomfart i stället för förbifart som beslutats om.

Hans Eriksson (Mora, 2022-02-09)

#558

Värdelös placering

Mats Matsson (Venjan , 2022-02-09)

#561

Bygg skolan på annan plats t.ex. Tingsnäs!
Kommunen ska INTE hyra denna lokal utan bygga själva. Det absolut mest lönsamma i längden-utan konkurrens! Detta då kommuner kan ges mkt låg ränta jmf med andra.

Inga-Maj Friberg (Mora, 2022-02-09)

#563

Gärna ny skola men inte vid Stranden området mellan hårt trafikerad väg mm samt att finansieringsformen är att äga sin infrastruktur ( skola) och inte hyra i 25 år utan vetskap om priset. Har lång erfarenhet av finansiering, VGR Sam ambulanshkp/ flyg

Mats Friberg (Mora, 2022-02-09)

#566

Jag vill att kommunen skall äga ev ny skola själv och inte hyra i 25år!

Magnus Friberg (Mora, 2022-02-09)

#567

Anser inte att Strandens område är lämpligt för en skola.

Bernd Janusch (Mora, 2022-02-09)

#568

Jag håller verkligen med om platsens olämplighet som skolområde!

Frida Clewemar (ORSA, 2022-02-09)

#569

Skolan ska byggas på ett lämpligare ställe utan mycke trafik runt knuten.

Lars Höglund (Färnäs, 2022-02-09)

#571

tycker att skolan skall byggas på Sandängarna

Olle Matsson (Mora, 2022-02-09)

#572

Generellt ska inte kommunen hyra av privat byggare i 25 år utan ska vara självfinansierad.

Tommy Eriksson (Mora, 2022-02-09)

#574

Jag skriver under som medmänniska och som företrädare för partiet Common Sense in Sweden tillhörande Vänsterblocket (http://common-sense-in-sweden.webnode.se).

Kim Alfredsson (Vänersborg, 2022-02-09)

#575

1) Jag tycker att strandenområdet är ett olämpligt ställe för en högstadieskola pga att det bli för nära genomfartslederna i Mora

2) Mora bör ha kvar två högstadieskolor. Jag tror inte att en enda högstadieskola är det bästa för eleverna.

Frida Helghe (Mora, 2022-02-09)

#579

Gick själv på Stranden och hann uppleva iaf 2 olyckor med ungdomar och trafiken på båda sidor om skolgården.

Sarah Manfredsson (Orsa, 2022-02-09)

#581

När jag jobbade på Vasaloppet -92 o fram tills skolan brann såg vi ofta hur barnen sprang över vägen mitt framför bilarna för o komma till glass kiosken vid kajen 😱

Håkan Östberg (Mora, 2022-02-09)

#583

Det var inget bra läge förr och det är ännu sämre nu det verkar som att allt som görs i mora styrs av Vasaloppet

Arne Lindkvist (Mora, 2022-02-09)

#586

Jag skriver under därför att jag helt och hållet håller med om ovanstående argument.

Anna Karin Winberg (Mora, 2022-02-09)

#588

Korkat och mellan två stora vägar

Stefan Lundh (Mora, 2022-02-09)

#589

Stoppa och inte riva på strandskola i Mora. Tack

Lena Lundin (mora sweden, 2022-02-09)

#592

Inget bra läge för skolan.

Patrik gilljam (Mora, 2022-02-09)

#593

Fel plats,fel att slå ihop två skolor till en stor samt fel att kommunen inte ska äga den.!!!Fel att hyra den! Blir hutlöst dyrt!)

Åsa Rensberg (Mora, 2022-02-09)

#598

Platsen är illa vald och att hyra lokalerna är sämsta förslaget. Bästa förslaget tycker jag är att satsa på två skolor, en i Noret och en i Morkarlby. Mindre antal elever på varje enhet och kortare resor. Kyrkogatan ingen samlingsplats under håltimmarna, lugnt och städat åt affärskunderna.

Barbro Granath (Mora, 2022-02-09)

#600

Tycker det är fullständigt Hål i huvudet att ens tänka att bygga en ny skola mellan dessa två hårt trafikerade vägar. När man nu väl tagit bort det gamla låt det då utvecklas till något vackert, en grönyta/park med möjlighet till aktivitet möjlighet att visa vår kultur, historia och tradition. En park där våra turister kan njuta av av ett vackert Mora.

Eva-Mari Rälg (Mora, 2022-02-09)



Betald annonsering

Vi kommer att visa annons för den här namninsamlingen för 3000 människor.

Läs mer...