Fyrverkeriuppror

Quoted post

Derp

#722 Kultur

2012-01-03 01:22

Fyrverkerier är en del av vår kultur. Det finns mängder av produkter som är skadliga, men vi lever ändå med dem - varje dag. De är en del av vår kultur och våra liv. Ska vi dricka ur plastglas för att vi är rädda för glassplitter?

Jag säger inte att fyrverkerier är hälsomässigt bra, men den samhörighet som kulturen skapar kanske betyder mer än det lilla fyrverkerierna skadar. Visst kommer enskilda missbruka explosionerna, men betyder det att vi ska låta det styra våra liv?

Hur såg Sverige ut innan vi började vara beroende av trygghet? Innan vi med ordning och lag började vaddera samhällets väggar? Det mest skadliga har tagits bort, olyckorna är få. Låt människor själv avgöra om de vill smälla raketer eller inte.

Om ni är kongruenta och tycker att allt här i världen som stör ska förbjudas... tyck så. Men ni som håller med angående raketer men tycker det är helt OK att sälja överfallslarm och signalhorn kan gå och ta bort er själva från genpoolen.

Svar

Veronica

#775 Re: Kultur

2012-01-03 02:15:07

#722: Derp - Kultur

Jag håller inte alls med dig vad gäller detta. Jag tycker inte gemene man borde få handha pyroteknik. Det är ju tydligt att detta påverkar fler än den som skjuter upp raketen. Pyrotekniken blir mer och mer avancerad med åren och när det kommer till att blanda alkohol och pyroteknik så säger varje cell i kroppen- NEJ!

Folk som är alkoholpåverkade gör dumma saker. Punkt. Alkohol-nyårsafton är tyvärr en blandning som är vanlig och lägg där till raketer. Sedan har vi alla raketer som blir över och som ska "provskjutas" innan. Det är inte okej!

Din liknelse med larm finner jag tagen från ingenstans. Detta är en ren j*vla underhållning för I-landsmänniskor som skadar djur, människor och dessutom naturen. Något som är allmänt "okej". En ensam kriminell kan man inte värja sig emot och det är heller inte lagligt att överfalla folk.