Bort med aversiv hundträning från TV!
Quoted post
Gäst |
#682013-11-05 21:05Anna-Carin. Det finns absolut inget positivt med att ta sina hundar i nackskinnet och lägga ner dem på sidan! Du borde skämmas! Jag är så trött på maktmissbruk mot våra hundar och dessutom folk som slår sig för bröstet över det! Däremot ska du vara glad att du verkar ha så toleranta hundar som verkar ta att du gör så mot dem... Om någon hund morrar åt dig förstår jag dem mycket väl, de som vågar ifrågasätta ditt sätt. Men jag antar då att du direkt anser att de är olydiga/uppstudsiga, inte att du har ett dåligt/orättvist sätt emot dem. |
Svar
Anna-Carin |
#69 Re:2013-11-05 21:45:14Näää, jag skäms inte ett dugg!! Har aldrig påstått att det är positivt att ta hunden i nackskinnet, men det kan behövas någon gång! Jag har underbara hundar (Belgare)som garanterat inte är mer toleranta än övriga hundar! Mina hundar har aldrig morrat åt mig...eftersom det inte finns några frågetecken i vår relation så har dom aldrig behövt visa sitt missnöje eller nån rädsla! Dom vet var dom har mig och jag var jag har dom...detta inger förtroende och trygghet! Och eftersom jag bara tar över min uppfostran direkt där tiken slutar så slipper vi en massa onödigt tjafs senare i livet! Behöver kanske påminna dom nån gång i vissa situationer, men det är väldigt sällan! Det verkar som att du och många andra tror att man hänger i nackskinnet och gör nacksving på hundarna jämt och ständigt!! Det är nog flera år sedan jag var tvungen att korrigera någon hund med annat än en morrning eller en blick... Tycker snarare att ni som inte fattar vad ledarskap betyder för en hund borde skämmas och skaffa sköldpaddor i stället!
|
andrew vedefors |
#70 Re:2013-11-05 21:46:22har du haft nän problemhund? inte?? då KAN DU FAN TA OCH HÅLLA KÄFTEN OCH ÅTERGÅ TILL ATT HÅNGLA MED DINA BORTSKÄMDA SMÅ KNÄHUNDAR!!!! |
Annika Gäst |
#71 Re:2013-11-05 23:47:57Vi som har lång erfarenhet av hundar och alltid har drivits av vår kunskapstörst om hur hundar fungerar och hur vi skall träna dem på bästa sätt har uppenbarligen en mera nyanserad syn på hundar, fostran och träning än vad jag ser hos många här. Vi som ser att exempelvis Cecar Millan verkar i USA, som har en helt annan hundhavandekultur än vad vi har här, förstår att vi måste se hans arbete i sitt sammanhang. Det betyder INTE att jag tycker stackel och el är lämpliga träningsmetoder. Den enda gång jag sett CM använda el gällde det den hundens liv. Hunden var besatt av extremt farliga giftormar som fanns i närheten av hemmet. Inga träningsmetoder hade hjälpt för att minska hundens intresse för ormar. Valet var att få hunden dödad av en orm eller att använda el. Där, satt i sitt sammanhang, förstår jag det. Jag har också upplevt alla svängningar som har förekommit under de senaste decennierna vad gäller hundträning och uppfostran. Gemensamt har varit, och är, att det dyker upp gurus som följs av något som mest liknar sektmedlemmar. ALLT som har varit är nu fel och allt det nya är bara rätt. Folk slutar tänka själva. eller har aldrig kunnat det, kanske. Skulle tro att vi i Norden ständigt ligger i framkant i vårt sätt att träna och fostra hundar. Naturligtvis med hjälp av modern forskning, och inte minst vår fantastiska unika tillgång till mark, SAMT den samlade erfarenheten. Akta er för att slänga bort vår erfarenhet. Där finns mycket att hämta. Inte bara koppelryck och uteblivna belöningar som många här tycks tro... Jag skulle aldrig få för mig att arbeta MOT hunden, självklart jobbar jag MED hunden. Naturligtvis håller jag mig ajour med utvecklingen av hundträning. Dock,vissa hundar måste begränsas mera än andra, vissa hundar måste få detta förklarat för sig tydligare än andra. Tro inget annat! Den som tror det brukar ha väldigt enkla hundar och tror att det är lika enkelt med alla hundar. Hundar är individer! Att ha schyssta och vettiga regler för sin hund och se till att de efterlevs på ett schysst och tydligt sätt är inte att bruka våld och vara maktgalen. Det är sunt förnuft! Och är en anledning till att hunden är harmonsk och mår bra. Motsatsen ger en stressad hund som inte alls mår bra.
Lägger här ut en utmärkt artikel av Git Jering, publicerad i Brukshunden 2010, vilken egentligen säger allt jag vill säga. Ledarskap – så omdiskuterat, så svartmålat, så nödvändigt!
|
Rädda Rosa Huset
Lägg ner Public service
Öka stödet till Ukraina NU!
Föräldraupproret för nikotinfria barn
Rädda föräldralösa och sjuka Genti: Låt honom stanna och få vård i Sverige!
Säg NEJ till beslutet att begränsa färdtjänsten i Håbo kommun
Finns det något du skulle vilja förändra?
Är man tyst får man inte till någon förändring. Skaparen av denna namninsamling stod för sin sak och agerade. Kommer du att göra detsamma? Bilda opinion genom att starta en namninsamling.
Starta en egen namninsamlingAndra namninsamlingar som kanske intresserar dig
Hjälp oss att rädda kulturen i Boden
1182 Skapad: 2024-11-22
Låt Rami stanna hemma
686 Skapad: 2024-11-20
Din underskrift kan rädda skogen vid Pärlälven!
2120 Skapad: 2024-04-26
Överklagan NKSE 20241113
528 Skapad: 2024-11-15
Dumpen Kräver lagändring för skydd av våra barn
77406 Skapad: 2022-02-13
Bevara Oleby skola!
437 Skapad: 2024-11-20
Låt Halim stanna i Sverige/Let Halim stay in Sweden
419 Skapad: 2024-11-17
Haytham från Dalsland ska utvisas till Libanon: ”Skickar honom i döden”
409 Skapad: 2024-11-18
Nej till vindkraft på Björnhöjden i Sunne
342 Skapad: 2024-11-20
Rädda vildmarksguideutbildningen Vigu
287 Skapad: 2024-11-17
Stoppa utvisningen av Jack
471 Skapad: 2024-11-14
Fler och tätare färjeavgångar till Aspö – vi kräver snabba åtgärder!
213 Skapad: 2024-11-20
Återuppliva Fellingsbros tågstation
200 Skapad: 2024-11-22
Höj inte den rabatterade månadsbiljetten till 830kr i Uppsala
168 Skapad: 2024-11-22
Stoppa försäljningen av skolfartyget M/S Michael Sars!
1262 Skapad: 2024-11-03
Låt åk 6 gå kvar på Väderstad skola!
157 Skapad: 2024-11-17
NEJ till Solcells Park i närområdet Bredaryd !
567 Skapad: 2024-11-08
Rädda Träslövs förskola!
288 Skapad: 2024-11-15
Bevara Fridasroskolan
265 Skapad: 2024-11-14
Sollentuna kommuns skolor ska vara bra skolor!
692 Skapad: 2024-09-16