RÄDDA ASKIMSBADET – AMUNDÖN – SKINTEBO

Gäst

/ #70 Min kommentar

2016-02-21 11:32

Nu har jag skrivit på mot kommunens förslag till placering av temporära boenden i min stadsdel i Göteborg, SDN AskimFrölunda Högsbo.

Varför har jag gjort det undrar kanske de av mina vänner som inte bor här och som förhoppningsvis vet att jag i grunden tycker att vi skall värna asylrätten och se till att flyktingar får ett gott och tryggt mottagande i Sverige.

Jag tror inte att, speciellt en av platserna är lämplig, den på Amundöns parkeringsplats. 

Jag tycker att de föreslagna boendena är för stora för att vara bra som HVB hem vilket är vad som behövs mest akut.

Jag hoppas att att kommunen kan hitta andra platser i Billdal som är bättre belägna vid kollektivtrafik så att pojkarna lättare kan ta sig till skolor och fritidssysselsättningar etc.

Därför skriver jag på mot de föreslagna platserna. 

Men jag hoppas att mitt närområde som hitintills inte har mer än ett transitboende ( vad jag vet ) för pojkar också skall dra sitt strå till stacken i den akuta situationen där pojkarna inte kan placeras på riktiga HVB hem. 

Jag tror också att det finns många goda förutsättningar att områdets sportföreningar och andra kan hjälpa till med aktiviteter och initiativ så att pojkarna får möjlighet att träffa svenskar och få en förståelse för det svenska samhället och vice versa.  Facebook gruppen Kompis i Väst är ett fint initiativ där sådana ideer tas upp.

Ha en god dag !

Karin Agdur