RÄDDA ASKIMSBADET – AMUNDÖN – SKINTEBO

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition RÄDDA ASKIMSBADET – AMUNDÖN – SKINTEBO.

Gäst

2016-02-20 09:23

Jag vill ej ha ett asylboende i min närhet! Det är inte värt "risken" mot vad man får tillbaka. Jag med min familj vill ej vara med om detta experiment.

Gäst

2016-02-20 09:43

Felaktiga val av platser. Detta är sedan länge friluftsplatser för göteborgare att vara på under sommaren. Askimsbadet är fullt till bristningsgränsen av badande göteborgare. Skulle någonsin någon annan få tillstånd att bygga boende på dessa tomter som dessutom ligger inom strabdskydd/allemansrätt? Nej markerna har alltid varit avsedda för rekreation och ska så förbli. Det gäller även andra liknande ställen i övriga landet.

Gäst

2016-02-20 10:15

Helt fel områden, och för stora boenden.

Gäst

2016-02-20 11:03

Det räcker nu. Nu är det för mycket. Sverige har inga flyktingar bara lyxmigranter.

Gäst

2016-02-20 11:13

Jag får inte ens bygglov för en sjöbod där.......

Gäst

2016-02-20 11:16

Det får finnas gränser för placeringar av flyktingar.
Det går inte att ändra på dessa mäns kvinno syn över en lite föreläsning. Det har hänt allt för mkt och bad platser skall väl alla kunna få ta sig till under vår korta varma sommar och få lugn och ro.

Gäst

2016-02-20 11:22

Jag tycker att det är helt fel att placera denna typ av boenden i kustnära, rekreationsområden. Jag värnar trygghet och miljö. Dessutom är själva idén med modulboenden olämplig. Speciellt i områden, där de flesta bor i hus.

Gäst

2016-02-20 11:40

Jag tycker det är oansvarigt av politikerna att skapa dessa stora ghetton i stället för att fördela boenderna på många små enheter.
Dessa planerade ghetton underlättar knappast integrationen i föreslagna områden utan bidrar i stället till att skapa motsättningar.

Gäst

2016-02-20 11:49

Inser tydligt de negativa konsekvenserna ev beslut skulle få

Gäst

#60 Re:

2016-02-20 12:49

#23: -  

hej!

så välskrivet, skicka in din text till fria ord i GP!!

A-K

Gäst

2016-02-20 14:43

Åker till Amundön för att få ro i själen. Se all den vackra naturen och få en paus från stadslivet. Att utsätta naturparken för ett bygge är ju horribelt. Sen tycker jag också att man ska integrera nyinkomna så snabbt det går, mindre boenden är att föredra.

Gäst

2016-02-20 15:29

Känner stor oro.

Gäst

2016-02-20 15:45

Vad hände med Hinsholmen????

Gäst

2016-02-20 18:11

Det är så dumt att om det vore ett aprilskämt för något år sen hade jag inte ens tyckt det var roligt eftersom det skulle vara så totalt osannolikt.
Over my dead body.

Gäst

2016-02-20 19:58

Boende nära ett av ställena. Synnerligen dåliga platser man valt!!! Lägg inte detta på strandnära lägen! Nykomna muslimska pojkar och män, från en kultur där man aldrig sett lättklädda kvinnor ute i samhället, bör inte placeras vid badplatser fulla med halvnakna kvinnor!!!

Gäst

2016-02-21 01:15

Hur kan politiker göra om samma misstag gång på gång.
Har man fortfarande inte förstått att skapa bostäder till flyktingar på ett sätt så att de på en gång integreras i samhället. De skall inte behöva sitta på små "öar" av flyktingar i lång väntan på besked. Bygg gärna, men gör det permanent på mer passande ställen och se till att studenter, småbarnsfamiljer, 55plusare och flyktingar delar lika på lägenheterna. Många behöver lägenheter. Bygg gärna snabbt och billig, men bygg till ALLA!
Politiker! Läs om "projekten" som byggdes i New York på 50-talet. Inte ens efter över 50 år har dessa människor integrerats i samhället. De har byggt sitt eget lilla samhälle i samhället. Egna lagar m.m. Ingen integration med övriga Manhattanbor alltså. Det går inte att klumpa ihop flyktingar. Nej! Bygg till alla och BLANDA!

Gäst

2016-02-21 07:17

För att det är fel upplägg och fel plats.

Gäst

2016-02-21 07:34

Nej skulle aldrig falla mig in att skriva under denna, och det beror helt enkelt på att det nu är dax att ni i rikemansområdena som röstade för invandringen nu också skall få ta del av den till 100% och så även era barn speciellt då era döttrar, precis som våra har barn fått göra. Vi som under flertalet år nu blivit "berikade" säger att nu har vi fått nog, nu är det er tur.
Lycka till i framtiden!.

Gäst

2016-02-21 08:04

De aktuella platserna är inte lämpande för detta ändamål. De utvalda platserna är samlingsplatser för upptagningsområdet ”Göteborg med omnejd”.

Detta är några av Göteborgs främsta rekreationsplatser. Av naturliga skäl är det en ojämn beläggning över året, men för att inte förstöra våra möjligheter över de kommande 10-15åren så skall dessa bygga aldrig uppföras.

Vi behöver inte förstöra miljön för att Sverige har en intention att hjälpa nödställda. De finns stora områden i Sverige som är bättre lämpande för detta ändamål. Oavsett var dessa boenden uppförs så är de för stora. Stora boenden medför stora problem, fler men mindre boenden är avsevärt lärare att hantera.

Gäst

#70 Min kommentar

2016-02-21 11:32

Nu har jag skrivit på mot kommunens förslag till placering av temporära boenden i min stadsdel i Göteborg, SDN AskimFrölunda Högsbo.

Varför har jag gjort det undrar kanske de av mina vänner som inte bor här och som förhoppningsvis vet att jag i grunden tycker att vi skall värna asylrätten och se till att flyktingar får ett gott och tryggt mottagande i Sverige.

Jag tror inte att, speciellt en av platserna är lämplig, den på Amundöns parkeringsplats. 

Jag tycker att de föreslagna boendena är för stora för att vara bra som HVB hem vilket är vad som behövs mest akut.

Jag hoppas att att kommunen kan hitta andra platser i Billdal som är bättre belägna vid kollektivtrafik så att pojkarna lättare kan ta sig till skolor och fritidssysselsättningar etc.

Därför skriver jag på mot de föreslagna platserna. 

Men jag hoppas att mitt närområde som hitintills inte har mer än ett transitboende ( vad jag vet ) för pojkar också skall dra sitt strå till stacken i den akuta situationen där pojkarna inte kan placeras på riktiga HVB hem. 

Jag tror också att det finns många goda förutsättningar att områdets sportföreningar och andra kan hjälpa till med aktiviteter och initiativ så att pojkarna får möjlighet att träffa svenskar och få en förståelse för det svenska samhället och vice versa.  Facebook gruppen Kompis i Väst är ett fint initiativ där sådana ideer tas upp.

Ha en god dag !

Karin Agdur

Gäst

2016-02-21 12:15

Jag stödjer texten i petitionen.

Gäst

2016-02-21 17:55

Jag tycker att alla stadsdelar ska bidra till integrationen men anser platserna högst olämpliga då ex askimsbadet är en allmän badplats till för alla göteborgare en plats där tusentals människor möts på sommaren. Jag anser att boendet framförallt på askimsbadet är alldeles för stort på en alldeles för liten yta. Jag Tror inte på att bunta ihop en så stor mängd flyktingar med olika behov på en väldigt liten yta. Hellre mindre boenden, ej temporära, välutbildad personal som kan stödja på ett professionellt sätt!

Gäst

2016-02-21 19:50

Tycker att både plats och förslaget på hur det ska genomföras är fel.

Gäst

2016-02-21 20:05

Vill värna om djur och natur vid våran vackra kust. Det finns ju en anledning till att det inte finns hus just där !!
Det måste ju finnas bättre platser för dessa stackars människor som behöver hjälp.

Gäst

2016-02-22 00:51

Varje en röst behövs!