Skriv under för bättre Psykiatrisk vård i Sverige

SISYFOS ;)
Gäst

/ #334

2015-09-15 12:02

Det räcker att se vad tidningar skriver och andra medier rapporterar. Sjukskrivningstalen för "psykisk ohälsa" formligen rusar och alla förfäras, men ingen gör något. Inom psykiatrin pratar man om "symptombärare" - dessa effekter ser vi också som en reaktion på att någon i familjen mår dåligt, vilket tyvärr "speglar sig" i bl a ökande skilsmässor, ökande "våld i nära relationer" osv.
Varför ägnar sig skolbarnen åt "frivillig frånvaro" och "missbruksproblem" av varierande sort och grad? Och inte bara ungdomar som "tar till" denna "flyktväg" utan det missbrukas ju "hej vilt" i samhället idag. Listan på "symptom" av liknande art går ju naturligtvis att göra längre...

Och... en "reaktion" jag har på det hela, är att varför ägnar man så mycket tid och resurser på denna "symptomatiska behandling"? Varför tar man inte tag i själva grundproblemet? Ett "skrämmande fakta, är att var tionde "stockholmare" medicinerar med SSRI/NSRI preparat! Varför det?

Svaret på den frågan, tror jag är - att man inte vet hur man skall göra, men jag har försökt få kontakt med någon, som "vågar" lyssna till vad jag har att säga. Men... än så länge, så har ingen vågat ta det "steget", så då får det väl va', då?
Om Ni blir nyfikna på mig och mina tankar på hur man skall komma tillrätta med orsakerna som i slutändan ger dessa "symptom", så får Ni gärna ta kontakt med mig.
Eller så fortsätter man med dessa "symptomatiska" behandlingsformer och med det resultatet att de orsaker som är grunden till de symptom inte får den uppmärksamhet som faktiskt krävs för att komma tillrätta med bekymren.

Hur... man ska göra?
Välkommen in på min sida i etern, med adress www.utvecklingsakut.n.nu där återfinns även kontaktuppgifter, men även en "hel del" text som tyvärr är nödvändig, eftersom man måste sluta krångla till saker i onödan, då det enkla bevisligen är svårt nog.
Och det "tror tusan" att man inte upplever att man får "rätt hjälp", när "kulturen" är att "vetenskapifiera" allt i en teoretisk värld, som dessvärre inte är "kompatibel" med den verklighet vi alla är tvingade att delta i