Bevara Blasieholmen - flytta Nobelbygget!

Gäst

/ #362

2015-04-16 15:07

Som barnfödd och uppvuxen i Stockholm och somamrtid i Vaxholm ligger Waxholmbolaget och skärgårdstrafiken mig varmt om hjärtat. Under studietiden guidade jag turister under Stockholms broar och då var just Stockholms historia som sjöfartsstad och nav för skärgårdstrafiken ett viktigt och av besökare uppskattat inslag. Waxholmsbolagets båtar har i alla tider haft sin vinterhamn i Nybroviken. Numer hopträngt längs ut på Blasieholmen där kombinationen med de gamla hamnmagasinen och tullhuset utgjort en helhet i bilden av en gammal stapelstad. Låt denna enda rest få förbli orörd. Lämna utrymmet bakom Nationalmuseum för ev. framtida expansionsbehov för museet. Bygg en ny huvudscen för Operan på Karl XIIs torg istället med möjlighet att också rymma de ytor Nobelstiftelsen har behov av för sin verksamhet. Genom detta löser man Kgl Operans och Nobelstiftelsens behov i en smäll. Genom underjordiska sammanbindningsgångar kan Operan samutnyttja båda sina byggnader och man kan fortsätta att använda också den gamla scenen i sin verksamhet.
Och vad vore en mer lämplig plats för en ståtlig Nobelopera mitt emot slottet – på den gamla arsenalens plats! MAKALÖS!
MATS WERNER. Strängnäs