Nej till en bandyhall

Kloka tankar

/ #82

2014-02-05 18:36

Nu är det väl dags att nyansera debatten vad gäller bandyhallen. Om kommunen ska gå in och bygga hallen och driva den måste det bli sedan man har säkerställt kärnverksamheten skola, vård, äldreomsorg infrastruktur (vatten och avlopp och gator). Sedan är det viktigt att underhålla befintliga anläggningar. Finns det sedan ekonomi är det väl ingenting som hindrar kommunen att gå in i ett hallbygge.
De finns de som pratar om en evenemangsarena, jag tror inte att de riktigt vet vad de pratar om. Hur många evenemang arrangeras i befintliga lokaler, ishallen eller sporthallen? Strandängarna är däremot ett projekt som ger ett mervärde genom att handeln ökar och det ger arbete till kalixborna.
Om nu bandyhallen/evenemangsarenan är så viktig kan det kanske finnas de som ser en affärside i att bygga och driva anläggningen.
Jag är inte emot en hall om det finns ekonomi för det. Jag jobbar själv i skolan och där finns inte klassuppsättningar i alla läromedel, behöver vi snygga till en vägg finns det inte pengar till det, många bänkar som eleverna har är under all kritik (era barns arbetsplats).
Politikerna måste väl också träda fram och tala om hur de ser på saken. Sedan får väl väljarna rösta på den åsikt som de tycker är bäst.
Kommunen får gärna ta på sig ansvaret för en bandyhall, men måste först säkerställa den verksamhet som är lagstadgad.