FyrverkeriBegränsningar

Bosse
Gäst

/ #2121

2014-01-06 10:54

Tycker att sprängämnes inspektionen borde ingripa mot all försäljning i livs och andra affärer som inte har nödig kännedom om explosiva ting.Har själv sprängkort,men skulle jag någon gång bryta av en tiondels gubbe dynamit och glömma den i fickan,så den följer med mig hem.Jag får om detta uppdagas fängelse.Då är dynamit o trotyl flegmatiserad och kan inte antändas förutom speciell tändhatt.Det går till och med att skjuta med gevär med spårljus på dynamit och de mesta sprängämnena utan att de antänds.
Men i en livsmedel butik kan de stå och sälja högexplosivt svartkrut,som kan totalt väga flera tiotals kilo.Hur kan sprängämnes inspektionen tillåta detta,till min stora förvåning.Det räcker med en gnista för att svartkrutet skall smälla.Tänk då om,hur många personer skulle bli skadade i en affär,om det blev våda avfyrning.
Nej förbjud allt vad pyrotekniska medel som säljs till privatpersoner utan kvalificerad utbildning, utan till fyrverkeri mästare.Jag har på orten där jag bor,samtalet med de butiker som sålde fyrverkeri och kommit fram till skadligheterna och faran,så nu säljs inget i vår ort.Men andra vill tjäna pengar på skiten,så det går inte att helt stoppa det tydligen.

Det åks istället flera mil för fyrverkerierna som är mycket lömska och farliga,speciellt när de hanteras av onyktra personer.Hade själv en hund jag fick ge starka ångest dämpande tabletter typ alprozalam i 0,5 mg doser villket är mycket.1 mg hjälper personer med svårartad panikångest.