FyrverkeriBegränsningar

Gäst

/ #1794

2013-12-30 18:18

Jag gick själv ut med listor i vårat område för några år sedan. Vi fick en väldig respons, alla tyckte det var så bra att någon äntligen tog tag i detta med fyrverkerier i tid och otid. Bägaren rann över när en granne skjutit hela nyårsaftonen med jämna mellanrum. Så fort vi tog ut våra hundar small det. Klockan åtta på kvällen skulle vi ta ut hundarna en sista gång, vi hade då några gästhundar hemma, valpar dessutom, hundarna hann bara ut på gräsmattan så kom det en fruktansvärd knall och ett ljusblått sken över hela vår tomt.
Som tur var hade jag inte stängt ytterdörren så alla hundar sprang in, uitom en. Henne var vi ute och letade länge. Till slut gick jag in och letade, då ligger hon längst in under sängen i sovrummet. deeta innebär ju att vi fick några till som är påverkade av smällare. Vi polisanmälde detta och det hände en del saker, men nu är det tyst från den grannen. Hela vårt område har blivit mycket lugnare sen jag och några till gick ut med listor som vi lämnade in till miljökontoret hos Sundsvalls kommun. Numera har kommunen ett fint fyrverkeri i hamnen vid tolvslaget. Till saken hör också att kyrkan i Sundsvall hade ett fyrverkeri på natten till julafton för några år sedan. Då skickade jag ett mail till kykoherden, tycker det är högst opassande att fira in en julhögtid med ett fyrverkeri. Har inte blivit något mer sedan dess.
Jag tror man måste ut och tala om vad fel detta är.
Hunduppfödare på Alnön