FyrverkeriBegränsningar

Gäst

/ #1696

2013-12-29 18:38

De som inte bryr sig så mycket om våra djur, tama som vilda, kanske bryr sig mer om miljön och pengar...

Det finns en lag mot nedskräpning, ca 800 kr för en aluminiumburk som exempel och förbud med att dumpa tungmetaller som exempelvis batterier.

Fyrverkeripjäser skjuts iväg och den som har skjutit iväg pjäsen, har ingen aning om var den landar och kan därför inte städa upp efter sig.

Fyrverkeripjäserna innehåller inte bara trä och papper, utan även plast, tungmetaller m.m.

Hur motiverar kommunala och Sveriges ledande politiker fyrverkerinedskräpningen?

Har landets invånare ens funderat på, om vem som betalar, för att städa bort skräpet, om det ens gör det och hur mycket tungmetaller som sedan går ut i vårt grundvatten, sjöar och vattendrag?

Ur medmänskligt och ekonomiskt synvinkel kostar fyrverkerierna staten, kommunerna och landstingen och i slutänden, vi skattebetalare, onödigt mycket pengar, i form av utryckningar av polis och ambulanser, sjukvårdskostnader då folk blivit skadade till följd av pyrotekniska pjäser, samt reparationer då folk har sönder saker med hjälp av fyrverkerier.

Dessutom räknas fyrverkeripjäser enligt lagen som vapen och hur många av de som låter sina barn skjuta iväg fyrverkerier, hade satt ett vapen i händerna på sina barn? Denna kunskap och lag bör spridas den med, utöver det här med att man på köpet skrämmer vettet ur våra djur, tama som vilda!

Jag bryr mig om både djur, natur och medmänniskor och jag hoppas att jag inte är ensam om det!

Gott nytt år önskar jag Er allihop, som föredrar ett nyår utan fyrverkerier!

Med vänliga hälsningar

Alex Fleming