FyrverkeriBegränsningar

Malinee
Gäst

/ #1562

2013-12-28 19:48

Min hund är sjukligt rädd för smällare/raketer och han äter/dricker inte och vägrar gå ut på flera timmar efter att han hört en smällare/raket! Om vi råkar vara ute när dessa smäller av så drar han hemåt med svansen mellan benen samtidigt som han gnäller och skakar i hela kroppen. Jag är mycket väl medveten om den psykologiska faktorn mellan ägare och hund och vill därför poängtera att ingen av mina 3 tidigare hundar var rädda för fyrverkerier/åska/skott etc. Han "lärde" sig att vara rädd för dessa ljud när han var valp genom en kompis hund eftersom hon var sjukligt rädd. Jag har dock lyckats få honom lite lugnare sedan vi flyttade och han inte längre blir påverkad av kompisens hund, men skadan är redan skedd och rädslan kommer nog inte försvinna i första taget (han är 7 år nu).
Varför ska djur (och deras ägare) behöva lida för att vissa människor gillar risker som att få hörselskador, starta ovillkorliga bränder, få brännskador och andra kroppsskador? För att inte tala om allt skräp som alla smällare/raketer lämnar efter sig överallt! Det finns absolut ingenting positivt med fyrverkerier bland hyreshus/villor! Inte ens på nyår!