Demokrati i Söderhamn

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Demokrati i Söderhamn.

Återvändare

#26 Gör vad ni kan

2013-02-07 09:25

Kan man i detta fall bortse från partifärgerna och kanske göra en gemensam insatts. Tycker det ligger i allas intresse värna om demokratin. Det jag inte förstår är varför kommunalrådet och kommunchefen är rädda för, om allt är i sin ordning så borde väl de om några välkomna detta för att få en ände på alla spekulationer. Skulle det visa sig vara oegentligheter i sammanhanget så hoppas jag att de folkvalda politikerna tar sitt ansvar och gör vad som krävs. Ni har ju trots allt fått folkets förtroende att ni gör vad som är bäst för Söderhamn. Det känns i dagskäget som Söderhamn har kantats av lite väl mycket negativ publicitet. Dålig reklam som kostar mijontals kronor att reparera. Vi måste vara medvetna om att rykten sprids som en löpeld ut i landet.
Som skattebetalare och väljare värnar jag er om ta ert ansvar.

Vill även ge en eloge till er som dragit igång detta, Kanske ni borde sätta upp er på listan så vi kan rösta på er framåt ;)

Gäst

2013-02-07 11:33

Den nuvarande formen av demokrati är på väg att försvinna. Vi behöver den inte längre. Vi behöver något nytt. Människor utvecklas och det förändrar människors inställning till en hel massa saker.
Människor vill inte längre se personliga påtryckningar inom politiken, kohandel med röster, köpslående i det fördolda eller maktpolitik styra framtiden för människor som inte har något att säga till om i enskilda frågor..och än mindre att säga till om den dag man röstar fram de människor som har något att säga till om. Nu är tid för att för att utforma nya sätt att bestämma saker och ting. Vi kommer inte längre att överlämna de viktigaste besluten till en
liten handfull människor. Det finns redan ideér om hur vi skall kunna införa nya demokratiska system. Med full transparens och politiker som är valda utifrån nya förutsättningar än vad som är nu.
Transparensen blir en viktig del i den politiska processen, för det kan inte finnas ett upplyst samhälle utan sanning.
Mjau

#28 Re: Gör vad ni kan

2013-02-07 12:52

#26: Återvändare - Gör vad ni kan

Vi är många politiker som skrivit på listan men inte vill vifta med någon partiflagga. Uppgiften är större än så.

Gäst

#29 Re: Vem står bakom denna petition?

2013-02-07 13:40

bla

#30 Re: Re: Vem står bakom denna petition?

2013-02-07 13:48

#29: - Re: Vem står bakom denna petition?

finns att läsa på helahalsingland.se sök på Lotta Svensson

Gäst

2013-02-07 14:11

Hoppas vi får insyn vad våra skattepengar användes till
angelo

#32 Re: demokrati

2013-02-07 15:18

#6: KUL - demokrati 

Det är nog inte bara gubbar som "maktkrampar", särskilt inte i detta fall

Gäst

#33 Re: Re: demokrati

2013-02-07 15:49

#32: angelo - Re: demokrati

Hihi, det är då sannerligen inga som vill göra kommunal karriär som törs skriva under; särskilt inte de som är underställda vissa "gummor" och "gubbar" :) Slicka uppåt är oftast effektivare. Men vet du vad! Jag pendlar hellre än fjäskar till förbannelse.

Gäst

#34 Re: Re: Re: demokrati

2013-02-07 16:06

#33: - Re: Re: demokrati

Jag har bestämt mig. Jag ska vara rakryggad och stå för min åsikt. Vi lever inte i DDR.

KUL

2013-02-07 17:53

Håller med föregående talare - politiker se detta som en chans. Börja om NU!
trött på myglet

#36 mera namn behövs

2013-02-07 18:00

det skulle behöva läggas ut listor på flera platser i söderhamn så dom som inte har tillgång till dator fick chans att skriva på.tror det skulle ge många underskrifter.

Gäst

2013-02-07 18:41

Än så länge finns det listor på bibliotekets anslagstavla.
distributör

#38 Re: mera namn behövs

2013-02-07 20:16

#36: trött på myglet - mera namn behövs

Förslag på var de kan läggas emottages tacksamt

trött på myglet

#39 Re: Re: mera namn behövs

2013-02-07 23:19

#38: distributör - Re: mera namn behövs 

förslagsvis kan listor läggas ut på affärer bensinmackar mm.kommer säkert o bli många underskrifter.

Olle

#40 Petetionen behövs verkligen

2013-02-10 15:54

Läser kommunalrådets svar http://helahalsingland.se/soderhamn/1.5566655-kommunalradet-forklarar-sig // Pinsamt!!!
Jag hoppas även att fler politiker än Magnus Svensson, Skriver något (Jag är ej (C) men blir kanske det kommunalt). att säga att man skrivit på petetionen och är politiker men inte säger vem man är.. är också pinsamt och konstigt. har vi fega politiker i Söderhamn ??
Karin Solum

#41 Petitionen behövs verkligen

2013-02-10 22:24

Vi är flera politiker som skrivit på, men vill inte göra detta till en partifråga, vinna röster på en så genomgripande, demokratisk fråga... som ju gäller ALLA i kommunen.

Gäst

#42 Re: Gör vad ni kan

2013-02-11 18:17

Mänskliga rättigheter

#43 Re: Tråkig inställning

2013-02-11 20:19

#7: Pröjsaren -

Det är sådana här tankar som föder fientlighet i samhället ,det är det sista vi behöver i den här lilla kommunen. Det är inte bara utländska personer som går på Soc ska ni ha klart för er! Pröjsaren DU måste ta reda på fakta innan ,det är inte sant att invandrare får allt de pekar på! Vad är det som DU inte fått eftersom du uttrycker dej så bittert?

Lena

#44 Re: Re: mera namn behövs

2013-02-11 20:20

#38: distributör - Re: mera namn behövs

Dessa kan väl läggas ut var som helst vi har ju yttrandefrihet i detta landet och det gäller väl även i Kommunen.

Lena

#45 Re: Re: Re: demokrati

2013-02-11 20:23

#33: - Re: Re: demokrati

Där har DU så fel,och för det andra så står det under detta inlägg "Välj ett smeknamn"Så jag väljer ett sån´t då:)

Uggelguggel

#46 Re:

2013-02-11 20:26

#11: Kommunalarbetare -

Men om vi inte höjer våra röster vem sak då göra det vi är också en del att samhället o kommunen,Du kan ju srkiva på anonymt!Finns många som kanske heter lika vem ska de flå?

Gäst

2013-02-13 22:17

Om Söderhamn skall kunna utvecklas, måste sådana inkompetenta tjänstemän som kommundirektören Margareta Högberrg och de runt henne omedelbart bytas ut, gäller även kommunalrådet Sven Erik Lindestam
Styrelsen för Vänsterpartiet i Söderhamn

#48 Vänsterpartiet i Söderhamn ställer sig bakom kravet på en oberoende granskning

2013-02-14 10:59

Vänsterpartiet i Söderhamn ställer sig bakom kravet på en oberoende granskning av den kommunala ledningsorganisationen.

Efter att ha diskuterat igenom saken vid vårt senaste styrelsemöte kan vi konstatera att styrelsen delar den oro som framförs. Det är heller ingen tvekan om att politiken - och då förstås även Vänsterpartiets företrädare i olika nämnder och styrelser - har ett betydande ansvar såväl för arbetsmiljön för kommunens anställda, som när det gäller att värna demokratin. Politiken har till uppgift att fördela de gemensamma resurserna så att de på bästa sätt kommer kommunens innevånare till gagn. För att lyckas med det behöver vi personal som mår bra och en god dialog med dem som bor i vår kommun.

Vi vill att den oberoende granskningen även ska innefatta ett tydliggörande kring politikens (bristande) ansvar i förhållande till det ansvar verksamheternas chefer har. Vänsterpartiet i Söderhamn har flera gånger under mandatperioden framfört kritik kring att allt fler frågor i våra olika nämnder rubriceras som "verksamhetsfrågor", det vill säga frågor som politikerna inte ska lägga sig i. Enligt vår mening leder detta dels till tjänstemannastyre, dels till att de politiska församlingarna undandrar sig sitt ansvar.

Med full transparens i beslutsprocesserna, med tolerans och med insikten om att "högt i tak" är en förutsättning för att kunna bedriva riktigt bra verksamheter, kan vi åstadkomma så mycket mer. Söderhamn har verkligen allt att vinna på att en oberoende granskning görs...

Styrelsen för Vänsterpartiet i Söderhamn, 2013-02-13
gm Mats Lindström och Ingrid Bergström Nilsson

Peter Leijonmarck
Gäst

#49 Agera

2013-02-16 18:51

Det farliga är inte de ondas ondska utan de godas tystnad. Ge folket bröd och skådespel så håller de tyst...

Gäst

#50 Re: Vem står bakom denna petition?

2013-02-17 14:08