Fyrverkeriuppror
- Namninsamling
- Uppdateringar 3
- Underskrifter 27 019
- Diskussion
- Statistik
- Behandling av personuppgifter
Kontakta namninsamlingens skapare
Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Fyrverkeriuppror.
Fyrverkerifantast |
#21282012-01-06 03:23Skriver då jag läste om denna hund som i Bosnien fått en pjäs i munnen. Det här är fruktansvärt tragiskt, folk som missbrukar saker och ting för andras skada. I detta fall en oskyldig hund. Men det borde vara personerna i sig som borde få en rejäl omgång av etik och moral inte genom att bestraffa alla som gillar pyroteknik. För det första hände detta i Bosnien, för det andra med inblandning av alkohol. Bara här ser vi likheter med sverige. Detta är verkligen ingen bra kombination oavsett farlighetsgraden i pjäsen. Tittar vi närmare på vilka pjäser som finns i Bosnien så hittar vi artiklar som aldrig någonsin skulle vara lagliga i Sverige. Förmodligen är pjäsen som sattes i denna stackars hunds mun en av dessa. "Detta är en av alla anledningarna till att man borde förbjuda fyrverkerier!" Tja.. En begränsning kanske vore på sin plats, någon form av certifikat för att se vilka som klarar av att skjuta och inte. Pyroteknik är nämligen ingen leksak.. Framförallt inte flashbasserade smällare som finns i Bosnien! När man sedan klickar sig vidare på länken ser man att det dras upp paralleller till nerskräpning och att man hittade blyrester i luften vid millenieskiftet. Bly är numera utbytt och ska alltså numera inte förekomma i pjäser. Däremot finnes andra farliga ämnen i pjäserna. Men fyrverkerier kom till Europa på 1400-talet och så stor skada verkar det ju inte göra. Alla pyrotekniska pjäser ska behandlas med respekt. Det finns jättemånga föräldrar som släpper ut sina barn med fyrverkeripjäser, tro fan att det händer olyckor.. Min far var alltid med mig när jag var minderårig, lärde mig att tända pjäserna, hålla avstånd osv och jag har alla fingrar och tår kvar, men även inte skadat varken materiella ting, personer eller djur. Nej, ett förbud av fyrverkerier kommer leda till olaglig import av pjäser som är bra mycket kraftigare än den redan minimerade åtkomsten. Vidare.. Ja, hundar kan bli rädda av fyrverkerier. Hundar är intelligenta djur och kan skottränas. Detta borde alla som skaffar hund göra. Det är för fan taskigt mot hunden att inte göra det.. Och vadå stoppa försäljning av SMÄLLARE?! Det är för helvete förbjudet sedan 2002... Använd rätt begrepp om ni ska yttra er. Jag tror förbud kommer förvärra det hela, det brukar det göra. Hoppas det finns fler som tänker rationellt. Men man kanske skulle göra så man behöver någon form av tillstånd redan vid inköpet som sedan kan dras in om det missbrukas. Sen kanske man borde förbjuda alkohol istället. Merparten av vuxna dricker detta i samband med fyrverkeriskjutning vilket kan resultera i otrevliga konsekvenser. Detta hände i Bosnien med den här hunden exempelvis. Fyrverkeripjäser är i princip ofarliga om man följer anvisningarna. Därför kommer jag verkligen inte skriva på det här, då detta är ett av mina största intressen. |
Gäst |
#21302012-01-06 03:40bort med fyrverkerierna från privat personer! Kommunen kan väl fixa så proffesionella personer gör det på nyår åt hela staden! |
Gäst |
#21312012-01-06 03:44Om folk som gör så mot djur betraktar sig som människa,då vill jag hellre bli betraktad som djur! |
Firecracks rules |
#21342012-01-06 06:39Ät skit era jävla muppar! Den här hunden har inte blivit utsatt för nån smällare!! Och hund jävlar som inte tål en smäll utomhus kan ni göra tvål av. Lägg ner!!! |
Gäst |
#21372012-01-06 07:51Tycker att det dels är hemskt att folk lägger ut pengar på att dels förstöra miljön, och skrämma djur. För att svara lite på att alla hundar borde skottränas och att det är taskigt att inte göra det. Hon var skottränad från början. Men mycket kan hända när det finns idioter. Vad sägs om att en idiot tände på ett fyrverkeri i vår trappuppgång??! Det är stört omöjligt att träna bort. Har testat allt känns det som. För att poängtera så bryr sig inte yngsta hunden. |
Millis |
#2139 Hur kan man bli så grym?2012-01-06 08:33Hur kan man bara få en sån idé i sitt lilla outvecklade huvud? Jag hoppas verkligen de lät hunden somna in, smärtfritt. |
Gäst |
#21402012-01-06 08:55När det går till tortyr är det inte ok. Inte Ok när barn och fulla människor som inte kan hantera dessa fyverkerier är det inte ok. Inte Ok att skrämma alla djur med detta smällande.Borde vara fängelse straff på detta. Carina Lithav |
Gäst |
#21432012-01-06 09:32Det är sjukt med fyrverkerier, visst är det vackert men varför denna överdrift....Har själv en dotter som alltid varit hysteriskt rädd och inte vågar gå utanför dörren mellan jul och nyår.....Är det verkligen rätt....Ska det finnas fyrverkerier så tycker jag att kommunen kan arrangera så att man samlas på en plats i hela kommunen, där det sköts profissionellt. |
Gäst |
#21442012-01-06 09:54Fyrverkerier hör inte hemma hos oss. Skrämmer och förstör både djur och människor. Helt klart en olägenhet för oss alla eftersom det missbrukas allt för ofta! |
Gäst |
#21462012-01-06 10:02Det känns så onödigt med fyrverkerier. Det kostar otroligt stora summor varje år, djur och människor blir skadade (!) och det innebär onödiga miljöutsläpp som jag inte tycker är motiverat i en tid då vi verkligen behöver tänka på miljö och att skapa ett hållbart samhälle. Nu räcker det med fyrverkerierna! |
Gäst |
#21492012-01-06 10:41Tycker det är hemskt med fyrverkeri med tanke på alla djur som blir så rädda. Bara för att människan ska se på dessa eländes raketer. Det stackars djuret som blir rädda kan komma ihåg och vara rädd i dygn efteråt eller tills dom dör. Rena vansinnet!!! Varför ska människor vara så onda, vem har lärt dom jo deras föräldrar, barn är oskyldiga när de föds, sedan fostras de av sina föräldrar till att bli dessa odjur |
|
RÄDDA NORRHAVET och dess ovärderliga unika naturvärden!
Rädda Rosa Huset
Rädda Musikgymnasiet!
Lägg ner Public service
Öka stödet till Ukraina NU!
Föräldraupproret för nikotinfria barn
Rädda föräldralösa och sjuka Genti: Låt honom stanna och få vård i Sverige!
Säg NEJ till beslutet att begränsa färdtjänsten i Håbo kommun
Finns det något du skulle vilja förändra?
Är man tyst får man inte till någon förändring. Skaparen av denna namninsamling stod för sin sak och agerade. Kommer du att göra detsamma? Bilda opinion genom att starta en namninsamling.
Starta en egen namninsamlingAndra namninsamlingar som kanske intresserar dig
Håll sporterna vid liv, rädda Västerås skatehall!
1037 Skapad: 2024-11-12
Synpunkter på förslaget att avveckla Lindöskolan och sammanslå den med Bråviksskolan
1363 Skapad: 2024-11-07
Rädda Förskolan Kometen i Björndalen, Trollhättan!
1055 Skapad: 2024-11-07
Hårdrock & Metal i Sverige Radio!
795 Skapad: 2024-11-06
Centraliseringen av barnen i Borgå till allt större enheter måste upphöra och stadens livskraft bevaras!
2746 Skapad: 2024-10-07
NEJ till Solcells Park i närområdet Bredaryd
371 Skapad: 2024-11-08
Stoppa försäljningen av skolfartyget M/S Michael Sars!
1082 Skapad: 2024-11-03
Hjälp till med att rädda Martin från ännu ett övergrepp!
310 Skapad: 2024-11-10
Bevara Sollefteå som akutsjukhus
4530 Skapad: 2024-06-14
Rädda byarnas förskolor i Ockelbo kommun
284 Skapad: 2024-11-09
Rädda Habygårdens förskola!!!!
299 Skapad: 2024-11-07
New yorker till nyköping
232 Skapad: 2024-11-08
ME och Postcovid drabbar alla åldrar, även barn och ungdomar. Behandlingar finns men förvägras oss.
431 Skapad: 2024-11-04
Stoppa utvisningen av Ibrahim Sankoh-Yillah
2888 Skapad: 2024-11-01
Elupproret i Skåne
235 Skapad: 2024-11-07
Klart att Sofia ska ha sin salong i sitt garage.
169 Skapad: 2024-11-08
Bevilja resning för alla sexualbrottsfall sedan 2009/ se över tillämpningen av samtyckeslagen
149 Skapad: 2024-11-10
Vi ber om ert stöd för att hjälpa Ragheb att få stanna. Han kom hit som barn och har byggt upp sitt liv här, medan hemlandet han riskerar att skickas tillbaka till fortfarande är osäkert och farligt.
140 Skapad: 2024-11-08
Dumpen Kräver lagändring för skydd av våra barn
76760 Skapad: 2022-02-13
Stoppa utvisningen av Jack
129 Skapad: 2024-11-14