Protestlista mot att bebygga ängarna i Närlunda

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Protestlista mot att bebygga ängarna i Närlunda.

Gäst

2016-08-31 09:16

Befintliga grönområden ska man vara rädd om! Ekerö är fint just pga sina gröna områden! Tänk till innan man förstör det man har....

Gäst

2016-09-01 08:06

Om tvunget så är en fortsatt utbyggnad av existerande villaområde att föredra framför flerfamiljshus i detta område.

Flerfamiljshus, simhall, villor, näringslivs lokaler etc. kan med fördel etableras på området mellan Lidl och Älvnäs.

Gäst

2016-09-01 10:44

Anser att ängen bör bevaras med hänsyn till den natur som finns där för rekreation. Vintertid när det är full fart på skridskoåkningen då har de som tänkt åka skridsko problem med att hitta parkeringsplats. Anser att kommunen bör utvidga dessa i första hand.

Gäst

2016-09-01 10:57

Rädda ängen som behövs i dag för alla stressade stadsbor och som betyder mycket för rekreation och avkoppling.

Gäst

2016-09-03 10:50

För att det inte kommer att kännas tryggt att bo där.

Gäst

2016-09-03 10:50

om det nu ska exploateras där är det väl bättre att sälja marken dyrt och bygga någon annanstans.

överskottet kan förslagsvis gå till att öka antalet sjötransporter mellan ekerö centrum och stan. eller se till att det öppnas upp färjetrafik till/från Hässelby för att minska trycket på trafiken till och från brommaplan.

men i grunden är det väl fel om det är tänkt att det ska vara friluftsområde där - då ska det vara det och inget annat!

Gäst

2016-09-03 11:30

När vi har bostäder till våra studenter då kan vi kanske börja tänka på andra.

Gäst

2016-09-03 11:34

Vansinnigt förslag från början.

Gäst

2016-09-03 11:49

Det behövs naturnära andningshål

Gäst

2016-09-03 12:34

Jag uppskattat grönområden rådet som ger ett bra avbrott mot Närlunda som uppfattas som en mer tättbebyggt område.

Gäst

2016-09-03 13:11

Kommunpolitiker runt om i landet måste sluta upp med det ideologiskt drivna byggandet och se till vilka värden som inte bör offras. Konsekvent väljer politiker högst olämpliga platser, framtvingat av den nya lagen. De har tappat respekten för människan på vägen vilket jag ser som angeläget att protestera emot. Det här landet är invånarnas, folkets, allas, inte allena för politiker att leka med.
Gösta

#12 Västra Närlunda

2016-09-03 19:35

Planen vann laga kraft 2013-01-27. Är det något nytt här på gång?

Gäst

2016-09-04 06:30

Hela anledningen till varför Närlunda är en så fantastisk plats att bo är närheten till naturen och att det fortfarande finns natur bland bebyggelsen. Ekerö är gigantiskt. Med bättre förbindelser kan man bygga längre ut på ön

Gäst

2016-09-04 06:43

Building in that area that type of construction will only enrichen the developer and the construction company and they are trying to Maximize their revenue pushing that type of construction as it's the most profitable.

As a neighbor, we stand strongly against it as it will lower the price of our houses, it will take away free nature areas and more over it is not the way we want our community to grow. No apartment buildings in Ekerö, please!

Gäst

2016-09-05 05:51

Bott i Bromma, när förslaget om att förlägga 550 flyktingar fördelat på 2-3 ställen, såg jag blivande katastrof framför mig. Det är ekonomiskt ohållbart och ohälsosamt att klumpa ihop i stora nya slumområden i "ytterkanterna". De som blir lidande är rådande invånare oavsett härkomst. Vi har dessutom redan bostadsbrist och ska dra ner på bidrag och gör så- Men öser ut till nyanlända. Finns ju inga gränser där. Läs DN om bidragen.. Jag sålde för risken att min dotter kan komma att drabbas av ofredande, bilar kan komma att bli förstörda, att förlora pengar på min lägenhet etc Vill inte få våra liv förstörda, vilket dessa beslut bidragit till förstörd vår och sommar pga att våra politiker kör över sina medborgare kapitalt! Politiker som själva inte har insikt och rätt kompetens att bedöma. Det är trots allt de boende och medborgarna de är valda av och ska lyssna på. Därefter skall beslut tas till invånarnas vilja när det råder sunt förnuft och realistiska farhågor..

Gäst

2016-09-05 08:06

Det är mitt närmaste grönområde och det vill vi ha kvar.
Nätverket Rädda ängen på Ekerö

#17 Re:

2016-09-05 09:28

#15: -  

Vill poängtera att syftet med den här protestlistan endast är att protestera mot de byggplaner som har föreslagits med syftet att bevara det fina grönområdet i Närlunda.

Gäst

2016-09-05 12:59

Som det redan nu är så räcker det med både byggnader och människor i Närlunda. Trafiken på Närlundavägen och på Ekerövägen är redan idag hög och med mycket höga ljudnivåer från både MC och bilar men även från bilarnas våldsamma dunkande av högt spelad musik i fordonen.

Gäst

2016-09-05 15:24

Jo, det behövs mer bostäder på Ekerö, speciellt till unga och ensamstående. Men det ska inte ske på bekostnad av vår fina fredade natur som nämns och inget borde byggas innan infrastrukturen är utbyggd först. Det är ett rent helvete av bilköande och bussköande till Ekerö! Sluta snacka om utbyggnad utan gör nått åt det nu!!

Gäst

2016-09-05 17:37

Om jag nu ska pendla i köer 3 timmar om dagen. Vill jag ha grönska runtomkring mig när jag kommer hem. Förstår att politikerna är desperata m våra grönområden får vi aldrig åter.

Denna post har tagits bort av ansvarig för petitionen (Visa detaljer)

2016-09-06 08:23

Gäst

2016-09-07 12:40

Ängarna är en viktig del av ekeröbornas oc närlundabornas fritid med promenader och djurliv ingår i min dagliga promenad var ska vi annars ta vägen!!!!!?????

Gäst

2016-09-07 14:23

Skrev under för att Ekerö o Närlunda är kära. Naturen måste bevaras o vara tillgänglig för oss som lever här nu o för kommande generationer. Förstör inte Ekerös karaktär!
Lena Vikbladh

Gäst

2016-09-07 17:51

Vill att naturnära områden ska bevaras!

Gäst

2016-09-09 19:50

Det är förskräckligt hur man ens kan planera att exploatera och totalt förstöra en sådan naturskatt som Närlundas ängar! Det finns många andra områden på Ekerö som lämpar sig för bebyggelse så jag hoppas att ni som planerar detta tar er en promenad i området och inser att dessa planer aldrig får ske! Låt barnen, oss vuxna och alla djur få behålla våra naturskatter såsom ängarna!!!