Offra inte barnen, Strängnäs!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Offra inte barnen, Strängnäs!.

Gäst

2015-04-22 12:19

Det här är den viktigaste frågan för Strängnäs kommun, vi måste få stopp på nedskärningarna på skolorna. Fler barn kommer att hamna i utanförskap, fler familjer kommer att må dåligt - och tillsammans med de personliga trauman detta skapar kommer det också att innebära ännu mer kostnadsökningar på den social nämnden och andra instanser. Kommunen måste börja följa lagen!

Gäst

2015-04-22 18:30

Barnen är våran framtid.
Så naturligtvis ska det satsas på barnen. ☺

Gäst

2015-04-22 20:09

Jag stödjer kampen om ökade resurser till förskolans verksamhet oavsett var i Sverige den förs.

Gäst

2015-04-23 05:50

Har själv ett barn med särskilda behov och har fått kämpat för att få det hon är berättigad till.
Det är ju i skolan som dom ska lägga pengar så våra barn får rätt till en utbildning och DÅ ALLA BARN ÄVEN DOM MED SÄRSKILDA BEHOV.

Gäst

2015-04-23 06:24

Det finns inget viktigare än barnen!

Gäst

2015-04-23 08:01

Barnen är vår framtid och det är väl där vi bör lägga resurserna. Vi kan inte förlita oss på att importera kompetens. Den behövs lika mycket där den finns idag som i framtiden.

Gäst

2015-04-23 08:30

Att inte satsa på våra barn i behov innebär personligt lidande och stora samhällskostnader. Att också hitta vägar förbi skollagen är både omoraliskt och kontraproduktivt.

Gäst

2015-04-23 11:09

Se på Finlands framgång gällande skolan! Mindre elevgrupper och pedagoger som har ett yrke med hög status i det finska samhället!

Denna post har tagits bort av sajtansvarig (Visa detaljer)

2015-04-23 13:24

Gäst

2015-04-23 14:04

För att jag är förälder och har barn i Stallarholmsskolan
Kathrine

2015-04-23 16:28

Jag tycker att det är jättebra att sådant här börjar synas mer. Barnen i skolan ska inte behöva lida bara för att de som styr i kommunerna inte vill ge tillräckligt med resurser till skolorna, när de själva faktiskt ser att det behövs! 
Och tro mig när jag skriver det här: skolorna i Sverige är inte särskilt bra - det finns det bevis på, särskilt när man jämför med andra länder. Vi har för lite lärare och annan personal, får för lite kunskap, och resurserna som behövs används inte. Titta på Japan eller Finland - de gör i princip tvärtom vad vi gör. 

Jag har även egna erfarenheter av hur tufft det verkligen är, eftersom jag är ett av de barnen som faktiskt råkar illa ut på grund av allt det här. Jag fick diagnosen Aspergers Syndrom i slutet av sjuan. Sedan strömmade problemen på. Nu går jag i nian, och har äntligen i alla fall fått någon sorts "hjälp" - en assistent som kan strukturera upp saker och ting, och även ett rum som jag kan gå in i ifall det blir för stökigt. MEN - det tog alldeles för lång tid. Även fastänn jag har det här rummet nu, så fick jag det i början av vårterminen i nian, och jag hann bli utbränd terminen innan på grund av allt stök och andra saker som gjorde mig helt slut. Nu är jag mycket, mycket känsligare för ljud och stök. Det är sällan jag kan vara på någon lektion, eller ens ute i korridorerna. Jag känner mig utsatt i skolan, särskilt bland andra elever. Och det är inte för att jag blivit mobbad någon gång, utan det är för att resurserna som egentligen skulle ha kommit mycket tidigare, kom ett och ett halvt år efter det att jag fick diagnosen! 

Jag börjar nästan gråta varje kväll då jag tänker på att det är skola nästa dag.
Är det verkligen så kommunerna vill att barnen ska känna? 
Allt det här skapar bara problem för barn som inte ens hade några problem från början! 

Ett beslut kan göra så mycket negativt. Men ett annat kan göra så att det blir positivt.
Dock förväntar jag mig faktiskt inte det inom den snaraste framtiden.
Men jag kan i alla fall hoppas, eftersom det är det enda jag har för tillfället! 

Gäst

2015-04-23 18:23

Det är alldeles för stora barngrupper på förskolorna. Skolor på landsbygden ska läggas ner. Helt galet!

Gäst

2015-04-24 07:24

För att våra Barn i Behov offras av politiker som varken har kunskap eller insikt. Det är en skandal som sprider sig över hela Sverige! Vem ska ta hand om spillrorna och hur mycket tror ni det kommer kosta?!!!

Gäst

#14 Re:

2015-04-24 08:30

#11: Kathrine -  

Tack Kathrine för att du sätter ord på det som många känner. Du ger styrka åt vår familj som tampas med liknande situationer. 

/Kerstin

Gäst

2015-04-24 10:24

Jag skrev under på grund av att jag har gått i strängnäs skolor och jag gick under en tid på karinslund tills det la ner ett tag där och blev tvungen att byta skola och började där efter på paulinska så har god erfarenhet av strängnäs skolor.

2015-04-25 00:27

2015-04-26 19:02

Gäst

2015-04-28 16:20

Snälla skriv på...

Gäst

2015-04-28 16:53

Att spara in på barnomsorg och skola ger en sur nota i slutändan

Gäst

2015-04-30 05:56

Jag arbetar på Granbecks livs på Fogdö och affären kommer att bli lidande om skolan läggs ner.

Gäst

2015-05-02 07:21

Hur länge ska vi orka inom fsk?
Birgitta Elvingson

#22 Re:

2015-05-02 10:03

#21: -  

Kan du som skrev detta höra av dig till mig, Birgitta Elvingson för Föräldranätverket Barn i Behov? Jag finns på fb, eller mail birgitta.elvingson@telia.com. Vi i nätverket har en del idéer om hur det går att styra upp.

Gäst

2015-05-02 22:03

Om inte kommuner satsar på barn ,vem ska då ansvara för de mycket dyrare konsekvenserna som uppstår ? Ge alla barn rätten till en trygg skolgång med kvalitet ,sluta offra de mest utsatta !

Gäst

2015-05-03 05:23

Politiker - ta ert ansvar!!

Gäst

2015-05-03 05:48

Oavsett vilken kommun som fallerar i satsningen på skolan drabbar det hela samhället. Det är inte värdigt att land som Sverige med att ha denna kortsiktiga ekonomiska styrning.