Svenska myndigheter splittrar familj. Pappa och dotter skickas tillbaka till krigsdrabbat land medans mamma och son får vara kvar.

Hur kan svenska myndigheter ignorera barnkonventionen, som blev svensk lag 2020? Är det rätt att splittra en familj med barn som är födda och uppvuxna i Sverige? Det är precis vad som har hänt.

Den 20 juni 2024 togs ett hjärtskärande beslut: Mila, sju år gammal, och hennes pappa Mohammed måste lämna landet när mamma och bror lämnas kvar. Mila är en vanlig svensk tjej. Hon går i skolan, har vänner och älskar att spela fotboll i Asarums IF. Hon är trygg, glad och fullt integrerad i det svenska samhället. Nu hotas denna trygghet. Mila ska skickas till ett land hon aldrig har besökt, ett land där krig och osäkerhet härjar, och som Utrikesdepartementet avråder från att resa till.

Att skicka Mila och Mohammed till detta land innebär att riva upp en stabil och kärleksfull familj. Hur ska Mila klara sig i en miljö där bomber kan falla när som helst? Hur ska hon förstå varför hennes trygghet och vänner tas ifrån henne? Hur kan vi som samhälle rättfärdiga att tvinga ett barn att växa upp i rädsla och osäkerhet?   Mila är ett barn, och barn har rättigheter. Enligt barnkonventionen, som är svensk lag, Barnkonventionen har Mila rätt att:

1. Få sitt bästa satt i första rummet (artikel 3).
  2. Överleva och utvecklas (artikel 6).
  3. Uttrycka sina åsikter och få dem respekterade (artikel 12).

Genom att ignorera dessa rättigheter bryter Migrationsverket mot både svensk lag och internationella åtaganden. Hur kan vi stå tysta och låta detta ske? Vi ber er alla att hjälpa oss att stoppa denna orättvisa. Genom att skriva under vår namninsamling kan vi göra våra röster hörda och kämpa för att Mila och Mohammed får stanna i Sverige. Låt oss visa att vi inte accepterar att barn skickas till krigsdrabbade och osäkra länder. Ditt stöd kan göra en enorm skillnad. Tillsammans kan vi se till att rättvisa skipas och att Mila får fortsätta sitt liv här, i trygghet och säkerhet, tillsammans med sin familj. Skriv under och hjälp oss att skydda Milas framtid.

732e6eb3-ece8-4692-b595-1121e4929cf01.jpeg

Genom att skriva på godkänner jag att Pranvere Latifaj kan se all information jag lämnar i detta formulär.

Jag godkänner att informationen som jag anger på det här formuläret behandlas i följande syften: