Stoppa Storskalig Bebyggelse vid Brännö Rödsten

Stoppa storskalig bebyggelse vid Brännö Rödsten

Just nu håller en detaljplan på att tas fram för att bygga ett nytt bostadskomplex med 22 bostadsrätter vid Brännö Rödsten. Om detaljplanen går igenom innebär det att strandskyddet upphävs samt att man frångår byggregler gällande storlek och höjd på husen jämfört med vad som har gällt och som är anpassat till skärgårdsmiljö.

Detta är det största bygge som planerats på Brännö och blir det första man ser då man kommer med båten. Det blir en helt ny skyline för Brännö.

Vi anser att detta kraftigt påverkar den unika skärgårdsmiljön på Brännö. I dagsläget finns dessutom andra byggplaner på ön som inte påverkar kulturmiljön i samma omfattning.

Lägenheter_Brännö_Rödsten1.jpgLägenheter_Brännö_Rödsten_2.jpg

Bilder på planritningen visar byggnaderna från 60 meters höjd tagna av en drönare. Från färjan, en mer verklig synvinkel, kommer byggnaderna att sticka upp betydligt över bakomliggande vegetation och berg.

Man säger sig vilja motverka segregation och verka för en mer blandad befolkning, men detta gör man knappast med nybyggda bostadsrätter. Det är ett projekt där någon/några tänker tjäna pengar, inte tjäna allmännyttan.

Vi vill förhindra att detaljplanen godkänns och genomför därför en namninsamling med alla som är emot projektet, som det ser ut i föreslagen plan. Om du också vill förhindra detta är vi tacksamma för din underskrift.

Du kan också skicka in synpunkter direkt till Stadsbyggnadsnämnden i Göteborg senast den 1 oktober 2024. Märk synpunkterna med diarienummer SBF-2023-00201

Uppdateringar sker på Instagram: @branno.rodsten.nybyggnation

Anna-Karin Hedman    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att skriva på godkänner jag att Anna-Karin Hedman kan se all information jag lämnar i detta formulär.

Jag godkänner att informationen som jag anger på det här formuläret behandlas i följande syften:
Jag ger Anna-Karin Hedman tillåtelse att överlämna den information som jag lämnar på detta formulär till följande parter: