Stop Högsby Vindkraftspark Vilemossen planerad för 2028-2030

Under många år har jag kallat den vackra kommunen Högsby och Klebo i Sverige för mitt hem. Tyvärr är denna fridfulla tillflyktsort hotad på grund av planer på att uppföra en vindkraftspark - alldeles intill den lilla byn Klebo. Vindkraft är visserligen hållbart, men leder ofta till negativa effekter på det lokala djurlivet med lodjur, älgar, röda glador och särskilt andra fåglar och fladdermöss som fastnar i turbinbladen. Enligt en studie i Wildlife Society Bulletin dödar vindkraftverken enbart i USA uppskattningsvis 1,4 miljoner fåglar per år. Vi måste ta hänsyn till den förödande potentiella påverkan på vårt lokala djurliv här i Högsby.

Dessutom resulterar vindkraftparker ofta i bullerföroreningar på grund av det ständiga surrandet från turbinbladen. Världshälsoorganisationens riktlinjer för samhällsbuller rekommenderar mindre än 30 A-vägda decibel i sovrum under natten för en sömn av god kvalitet. Vindkraftverk kan överskrida denna gräns med råge och orsaka sömnstörningar och andra hälsoeffekter.

Medan vi alla njuter av att koppla av vid sjön eller plocka svamp och blåbär i det närliggande naturreservatet, kan vi i framtiden komma att åtföljas av skuggeffekten, så kallad "shadow strike", av bladen som påverkar omgivningen på mer än 1 500 meter, eftersom den planerade totala höjden är 290 meter.

Det är inte nödvändigt att producera mer el för resten av Europa som betalas av den underbara naturen i Sverige. Gigantiska turbiner på 10 MW och mer bör installeras till havs där de inte påverkar vår livskvalitet.

Det är absolut nödvändigt att vi skyddar den lugna, naturdrivna livsstilen som vi värnar om i Högsby från störande påverkan från en vindkraftspark.

Vindkraftsoperatörerna försöker få inflytande över kommunerna genom att erbjuda pengar av vinsten för att negligera deras väljares åsikter. Inte ens detta är lagligt i dagsläget men de arbetar på en lag som ska tillåta dem att göra det. Jag vill inte bli utköpt och jag är säker på att du är på min sida med din åsikt. För denna typ av vindkraftverk kommer markägare att köpas ut med så mycket som 2.500.000 SEK per vindkraftverk per år, vilket gör det till 45.000.000 SEK PER ÅR, varav invånarna inte kommer att se någonting. Istället kommer vindparken sannolikt att omges av stängsel vilket gör det omöjligt för oss att besöka den vackra naturen.

Genom att underteckna denna namninsamling kan vi visa de ansvariga för detta beslut vårt enade motstånd mot vindparkens konstruktion. Hjälp mig att bevara lugnet och den naturliga skönheten i Högsby.

Skriv under denna namninsamling idag och delta i startmötet för vindparkens planeringskontor för att förhindra att Högsby kommun ger dem tillstånd att lämna in en byggansökan.

Genom att skriva på godkänner jag att Nils Strohmann kan se all information jag lämnar i detta formulär.

Jag godkänner att informationen som jag anger på det här formuläret behandlas i följande syften:
Jag ger Nils Strohmann tillåtelse att överlämna den information som jag lämnar på detta formulär till följande parter: