Utöka kapaciteten på Aspöleden

Kommentarer

#201

Vi spenderar mycket tid på Aspö i min fru stuga. Det blir många turer med Aspöfärjan

Stefan Håkansson (Karlskrona, 2023-06-15)

#203

Är företagere svårt att få transporter av material till ön dessutom driver vi Ica på Aspö kan bli svårt med transporter om bilarna med varor blir kvar och ska behöva vänta

Joacim Andersson (Karlskrona, 2023-06-15)

#204

Färjan är vår enda väg till och från fastlandet för jobb, aktiviteter, handel och resor. Färjan är helt avgörande för ett fungerande vardagsliv på ön och en försämring av kommunikationen kommer att leda till avfolkning.

Mårten Fischer (Drottningskär, 2023-06-15)

#205

Situationen är inte hållbar med turlistan som den är, jag är helt för att man måste tänka på säkerheten och förbättra för funktionshindrade, äldre mm. Men man måste också tänka på de som bor på Aspö och de som jobbar, jag jobbar själv i äldreomsorgen på Aspö och där turlistan idag ställer till problem med schemaläggning och skapar problem med arbetstidslagen pga de 2 timmars uppehåll som är nu. Dessutom kommer mina kollegor inte alltid i tid till jobbet eller kan åka hem när de slutar pga att de inte kommer med eller att de sena färjorna ställer till det så man inte hinner överlämna till nästa kollega. Dessutom som boende behöver man veta att man kan ta sig in till stan när man behöver då man har tider att passa till sjukvård, aktiviteter, tåg, flyg, skola mm. Man ska kunna bo på Aspö och tex kunna ha ett skiftjobb utan att behöva oroa sig att man inte kommer hem.

Helen Torebrink (Drottningskär, 2023-06-15)

#206

Aspö måste ha en väl fungerande färjelinje med täta avgångar där väntetiden är rimlig och där service och transporter fungerar såväl för bofasta som för fritidsboende och turister.

Kristina Lilja (Norrtälje, 2023-06-15)

#209

Idag på eftermiddagen skulle jag sammanstråla med en vän i Ronneby kl 14, men eftersom det var en mängd bilar kvar från en tidigare överfull färja kom jag inte med 13-färjan till stan trots att jag var på plats 12.40! Samtidigt uppstod förvirring när nästa färja skulle lastas; vilka var över från förra färjan och vilka kom senare? Irritation och gnälligt! Vem som stod i vilken fil var helt förvirrat. Varför detta strul mitt i sommaren!?
För övrigt är hålen i turlistan oförsvarliga, såväl avsaknad av 11-färja på helgerna, ingen 14.30 från stan på helgerna och det allra värsta: ingen färja 20.30 från stan till Aspö på vardagar.
Det innebär att kultur- och idrottsutövande barn inte kommer hem förrän 22.00 med skola nästa morgon, eller måste lämna aktiviteten i förtid! Samma elände för vuxna naturligtvis, om inte skola så i alla fall jobb…
Personligen är jag aktiv i politiken, vilket innebär att jag måste välja, endera lämna mötet i förtid eller sitta i bilen och vänta på kajen i stan en timma eller mer!
Dessutom undrar jag hur man kan stänga en allmän väg i två timmar både nu och då? Betänk att vi är nära 600 permanentboende och ytterligare 2000-3000 sommarboende på ön. Vi kräver den utlovade förbättringen snarast!
I sommar måste alla tre färjorna gå i skytteltrafik för att undvika dessa timslånga förseningar!

Inga-Lena Fischer (Drottningskär, 2023-06-15)

#210

För att arbete,skola och livet ska fungera för Aspöborna så behöver färjan gå tätare

Anna Hörjel (Drottningskär, 2023-06-15)

#212

Jag betalar skatt och får idiotiska beslut som tack av idioter vars lön jag betalar.

erik jonasson (drottningskär, 2023-06-15)

#213

…det inte är acceptabelt att minska kapaciteten/framkomligheten på en ”väg”, särskilt inte inför sommar och turistsäsong. Men också för att det är irriterande att alltid behöva komma ihåg att färjan inte går alls under vissa timmar.

Monica Othén (Rödeby, 2023-06-16)

#215

Jag vill vara säker på att komma till jobbet i tid även då jag väljer att tillbringa kvällen/natten på Aspö med familjen.
Jag vill slippa ”dramatiken” i väntan på färjan.
Jag vill kunna bjuda ut vänner till Aspö utan att behöva förklara allt ”ståhej” kring kösystem och väntetid.

Helena Rybczynska (Karlskrona, 2023-06-16)

#216

Vi ska flytta till ön och har behov av att vara säkra på att kunna ta oss till jobbet i tid!

Clausen Cecilia (Sundbyberg, 2023-06-16)

#219

Aspö behöver bättre färjeförbindelse.

Douglas Andersson (Drottningskär, 2023-06-16)

#221

Jag är boende på ön (småbarns familj) och driver ett plåtslageri här med personal. Inget funkar just nu! Våra leveranser uteblir pga timmar av köande till och från Aspö.
Blir ej bättre nu när yxlan blir 3 filig. Är tufft att få ihop det företagsmässigt samt med familjen och aktiviteter, tandläkarbesök etc. Sträva framåt inte bakåt!

Martin Nordström (Karlskrona, 2023-06-16)

#222

Luckor måst täppas igen och antal turer måste utökas. Dygnet runt trafik med jour. Vi måste ha en levande skärgård och underlätta för barnfamiljer/förvärsarbetande.

Peter Stålhandske (Drottningskär, 2023-06-16)

#223

1. Inga luckor i tidtabellen.

2. Färjetrafik mellan 05:00 och 01:00 alla dagar.

3. Utökad halvtimmestrafik som kompensation för nermålad färja, Yxlan.

Daniel Lindkvist (Karlskrona, 2023-06-16)

#225

Jag vill att det ska gå att bo ute på Aspö året runt, då krävs vägfärjor och som går regelbundet och är till för alla. Satsar vi inte kommer inga kunna bo där ute.

Johanna Liljeborg (Karlskrona, 2023-06-16)

#226

Färjetrafiken är kaotisk mellan Aspö o Karlskrona. Alltid långa köer o bilar som inte kommer med. Önskar utökade tider o Färjan kapacitet. Viktigt för att få behålla skola o affärer på ön.

Ulla Granlund (Aspö karlskrona, 2023-06-16)

#227

Aspö färjans kapacitet måste ökas. Fler och tätare turer annars kommer Aspö att förlora sina fastboende.

Christel Skoglund (Karlskrona, 2023-06-16)

#228

Det behöver finns utökad färjetrafik till Aspö

Camilla Öberg (Drottningskär, 2023-06-16)

#230

Måste till tätare tur för att ön skall överleva,det är ingen som vill sitta i kö så länge,folk som jobbar ska oxå komma hem i rimlig tid,ungdomars aktiviteter är begränsade tack vare dåliga förbindelse

Thomas Mattisson (Drottningskär, 2023-06-16)

#231

Jag vill ha förbättring av färjetrafiken så som näms ovan .Inte försämringar som nu med ännu mindre kapacitet.

MAINE Strandé n (Drottningskär, 2023-06-16)

#232

Jag delar uppfattning att färjetrafiken mellan Karlskrona-Aspö måste få både utökade tider och kapasitet.

Tim Granlund (Mullsjö, 2023-06-16)

#234

Jobbar mycket på Aspö och våra kunder blir lidande.

Stefan Nilsson (Karlskrona, 2023-06-16)

#236

Jag inte längre kan sköta mitt jobb pågrund av att kapaciteten är för lite i förhållande till behoven.
Framförallt under rusningstrafik 06-09 och 15-19 samt alla långhelger/storhelger och sommarmånader. Dessutom hindrar det mitt barn att närvara vid flertal aktiviteter då uppehåll i tidtabellen gör det omöjligt.

Therese Martens (Karlskrona, 2023-06-16)

#238

Det behövs.

Johan Åkesson (Karlskrona, 2023-06-16)

#241

Vill att kapaciteten ökar på färjorna mellan Aspö-Karlskrona. Inga uppehåll i turlistan samt fler turer.

Charlott Swärdh (Karlskrona, 2023-06-16)

#243

Kommunikationerna till fastlandet är avgörande för att vi ska kunna vara, bo och jobba på aspö

Hanna Plymouth (Aspö, 2023-06-16)

#245

Jag är boende på Aspö och påverkas dagligen av hur färjorna planeras.
För en levande skärgård så krävs förbättringar!

Per Lundbladh (Drottningskär, 2023-06-16)

#246

Infrastrukturen mellan Karlskrona - Drottningskär inte är fungerande

Richard Emilsson (Drottningskär, 2023-06-16)

#248

Jag ofta är där och jobbar samt besöker vänner

Roland Johansson (Karlskrona, 2023-06-16)

#249

Situationen är ohållbar

Viktor Lundeberg (Drottningskär, 2023-06-16)

#252

Kapaciteten på Aspöleden behöver utökas

Sven Sonesson (Drottningskär, 2023-06-16)

#256

Det är viktigt att möjliggöra ett åretruntboende på Aspö.

Eva Löfgren (Drottningskär, 2023-06-16)

#257

solidaritet för kommunikation till Aspö

conny strömberg (drottningsär, 2023-06-16)

#260

Olika jämförelse görs med Fårö/Gotland, Yxlan/Blidö. Jämförelser måste vara mer relevanta. Mellan Karlskrona och Aspö tar turen 25 minuter. Mellan Yxlan/Blidö 2 minuter och Fårö Gotland 6 minuter. Det bor c:a 800 bofasta på Yxlan/Blidö och ca 500 vardera på Fårö och Aspö. Lägger man till fritidsboende så hamnar man på ca 3000 personer per resp ö. Den stora skillnaden är restiden och att Aspös turlista är ordentligt undermålig. Om man vill ha en levande skärgård runt om i Sverige så behöver analysen göras i relevanta termer. Det är enligt mig orimligt att Aspöbor (både permanent och fritidsboende) ska behöva vänta uppemot 2 timmar för att ta sig hem, till jobb, skola, aktiviteter etc. Samhällsnyttan i jämförelse med ökad färjekapacitet måste vara väldigt mycket större.

Bo Åsell (Norrtälje, 2023-06-16)

#261

Vill kunna bo på Aspö på heltid

Kjell Josefsson (Malmö, 2023-06-16)

#262

Ohållbart så som det är nu måste bli en förbättring

Emma Holgersson (Karlskrona, 2023-06-16)

#263

Jag är fast boende på Aspö sedan 1981 och vill kunna ta mej till stan med tätare färjeförbindelser.

Ewa Lindquist (Karlskrona, 2023-06-16)

#264

De flesta bärande argument finns redan! Men jag fruktar bl. a att ingen hantverkare är beredd att ta ett jobb här ute om vederbörande ska tillbringa lång väntetid i färjekön!! Och om, vad skulle det arbetet kosta oss beställare här ute!!??

Agneta Berglund (Drottningskär, 2023-06-16)

#265

Jag stödjer denna namninsamling till fullo! Personligen drabbar nuvarande situation svårt. Jobbar som sjuksköterska på sjukhuset och vågar inte vara på Aspö inför ett arbetspass då jag inte kan vara säker på att komma med färjan.

Anna Sahlén (Karlskrona, 2023-06-16)

#266

Jag skriver under därför att jag instämmer i att färjetrafiken bör anpassas efter aspöbornas behov! att färjan avgår när Aspöborna behöver resa! Det betyder att vid vissa tidpunkter behöver det gå en färja i båda riktningarna varje halvtimme! Det borde vara möjligt att färjan, vid vissa tillfällen, går på lite udda tider! Efter begäran till och med! Ev skulle dessa”demand@-turer ha en viss avgift!!!! Det viktigaste är dock att färjorna har tillräcklig kapacitet när de resande vill åka!!

Ann Petersson (Drottningskär, 2023-06-16)

#270

En fungerande färjekapacitet är HELT nödvändig för befolkning på en ö, både för dagpendlande yrkesarbetande, och skolbarn, varuleveranser och vid tidbokade besök på fastlandet.

Christina Holgersson (Drottningskär, 2023-06-16)

#271

Jag är åretrunt boende och har mitt arbete på fastlandet. Givetvis ställer jag mig bakom de krav som ställs i skrivelsen.

Mikael Wickström (Drottningskär, 2023-06-16)

#272

Att Aspöleden är att jämföra med en allmän väg, utan att fungera som en sådan. Fruktansvärt dåligt skött av Trafikverket.

Ketty Löfquist (Aspö, 2023-06-16)

#274

Är allmän väg, verkar inte ha gått in hos Vägverket
Fullt kaos i färjekön!

Leif Löfquist (Drottningskär, 2023-06-16)

#275

Det är svårt att leva ett vanligt vardagsliv på Aspö när det tar orimligt lång tid och planering att ens komma från eller till ön på grund av att man inte får plats. Här om dagen kom jag inte med två färjor på grund av för liten kapacitet på färjan, vilket ledde till problem för ens planer man hade planerat.

Amanda Hansson (Karlskrona, 2023-06-16)

#276

Vi brukar besöka Aspö som turister. Har flera släktingar som är permanentboende på ön och vet vilka bekymmer de har när de har tider att passa. Det kan ju inte vara acceptabelt för deras skull. Som besökande till ön måste man ju acceptera att vänta om det inte finns plats på färjan.

Ingrid Magnusson (Växjö, 2023-06-16)

#277

Jag missar ibland mitt jobb pga att jag inte kommer med vissa turer. Och pga uppehållen. Med ökad turism, ökat byggande och fler boende, men med samma turtäthet och färre platser så börjar detta bli ohållbart!
Vi betalar skatt som alla andra, detta räknas som landsväg, men tydligen bara för en begränsad mängd! Samt att landsvägen är AVSTÄNGD vissa timmar på dygnet.
Uppehåll på fm och em(helger)
Sommartidtabellen:
Industrisemester finns inte längre- och väldigt få som bor här jobbar i industri. Vi jobbar inom kommun/landsting/sjukvård/kyrka/handels/militär/skola etc etc. Vissa börjar kl 07.00. I RONNEBY. Vilken färja tar man då? Den första går 06.00 och den MÅSTE man komma med...Men man riskerar missa 06-båten som det nu är. Flera bilar står på kajen efter 06-färjan gått.
Sommartid arbetar vi också!
Alla på Aspö har inte semester samtidigt.
Dessutom är det massa folk som jobbar på Aspö. Ibland är hela färjan full av bara firmabilar och lastbilar. Åt båda hållen.
Icas transporter får ibland stå på kaj för att de inte kommer med. Här är skola och restauranger som behöver förnödenheter, men pga kassa färjor och tider fungerar det inte.
Har bott här över 20 år och det är exakt samma kaos varenda sommar- med start redan i MAJ. Sen fortsätter detta en bit in på hösten.
Året runt är det uppehåll vissa timmar- helt oacceptabelt!
Fårösund har ungefär lika många boende året runt- där har man gräddfiler och turer varje halvtimma. Varför funkar det där och inte här?

Gör om, gör rätt! Det är 2023 nu! Detta borde varit löst för flera år sen...

Anna Jefta (Drottningskär, 2023-06-16)

#278

Då färjans tidtabell har allt för många luckor skapar det olägenheter i stor utsträckning för oss boende. Tätare trafik skulle få fler människor att vilja bosätta sig här och hålla skola och affären vid liv.

Eva Schjölin Axelsson (Drottningskär, 2023-06-16)

#286

Jag bor på Aspö.

Håkan Brodd (Drottningskär, 2023-06-16)

#288

Jag bor på ön men kommer tyvärr inte kunna göra det i framtiden när trafikverket sköter vår "väg" så fruktansvärt uruselt och ej lyssnar på dom som bor på ön.

Andreas Åhgren (ASPÖ, 2023-06-16)

#289

Jag håller med.

Magnus Åkeborn (Hässleholm, 2023-06-16)

#290

Det måste bli en förändring med färjeturer. Inga tvåtimmars hopp. Skulle gå vardagsturerna om helgerna också. 1030 1430 2030 måste täppas till. Fungerar inte för barnfamiljerna. Det ska ju inte bli sämre för då har vi snart ingen levande ö.

Christin Knutsson (Drottningskär, 2023-06-16)

#291

Kapaciteten minskar

Ann-Margret Widén (Lund, 2023-06-16)

#292

Jag står för ovan då jag och min familj bor på Aspö och önskar betydligt bättre färdmöjligheter utan förseningar och glapp i tidtabellen.

Isabelle Corneliusson (Karlskrona, 2023-06-16)

#293

En självklarhet.

Marie-Louise Björkman (Karlskrona, 2023-06-16)

#294

Mina föräldrar bor på Aspö, hade hjälpt med utökad kapacitet för både mig, dem och andra.

Charlie Lundbladh (Karlskrona, 2023-06-16)

#295

Skape en mye mer dynamisk trafikk og øke mulighetene for å utnytte tilbudene både i og rundt Karlskrona og på Aspø utover tidene som satt opp idag.

Ståle Paulsen (Tranby, 2023-06-16)

#297

Jag är bofast på Aspö, som är en stadsdel av Karlskrona ,och behöver säkra förbindelser med Trossö .

J-O Petersson (Aspö, 2023-06-16)

#298

Med permanent boende som aspö-bo instämmer jag i framförda behov av utökad kapacitet på färjeförbindelsen aspö leden.

Lillemor Liden (Drottningskär, 2023-06-16)

#299

Har fritidshus på Aspö. Tillbringar mer än hälften av tiden där under hela året.
Min man arbetar av och till i Karlskrona och Blekinge och är då beroende av att komma med färjan och att den håller tidtabellen.

Margareta Mattsson (Lund, 2023-06-16)

#300

Håller med ovanstående

Maria Lindblom (Karlskrona, 2023-06-16)

#303

Bevara en levande skärgård

Carina Ingemansson (Drottningskär, 2023-06-16)

#304

Trafiken numera är helt undermålig i förhållande till Aspös befolkningsmängd

Inga-Lill Svensson (Drottningskär, 2023-06-16)

#305

Det är för dåliga förbindelser till Aspö och färjekapasiten måste åkas för att vår ö ska överleva

Ola Berup (Drottningskär, 2023-06-16)

#306

Det måste gå att ta sig till och från ön.

Erik af Wetterstedt (Malmö, 2023-06-16)

#307

Pga att jag vistas ca 6 månader av året på Aspö

Monica Klemming (Drottningskär, 2023-06-16)

#309

Husägare på Aspö.

Joakim Nilsson (Lund, 2023-06-16)

#310

Fritidshus på Aspö.

Mats Findahl Herder (Sollentuna, 2023-06-16)

#311

Jag instämmer med kraven!

Maria Ferding (Drottningskär, 2023-06-16)

#319

1+2+3

Anette Jinnevall (Drottningskär, 2023-06-16)

#321

Jag skriver under pga att jag tillbringar somrarna på Aspö, då går färjan för sällan, lång kö och ofta bilar som ej kommer med.

Åsa Björnör (Helsingborg, 2023-06-16)

#322

Gå med samma turlista som vardagarna hela veckan och täpp till alla två timmarshopp tänk på barnfamiljer som får lägga 4 timmar för 1 timmes träning och i bland ännu mer eller om vill på något annat kul typ ishockey konserter vi vill ha en levande skärgård

Ove Knutsson (Drottninskär, 2023-06-16)

#323

Den minskning av trafikkapacitet som aviserats, kommer att påverka våra livsvillkor markant!
Min fru Gun Svensson har samma åsikt.

Börje Svensson (Karlskrona, 2023-06-16)

#326

Turuppehållet 1 Tim kvällstid försvårar f.a. För våra barn/ ungdomar som kan ha aktiviteter kvällstid i stan. Inte bra attvarn/unga ska behöva vänta 2 Tim i stan kvällstid.
Säkra överfarter med färre bilar i bredd genom 3 filer isf två ombord är bra - men kapaciteten minskar …behöver kompenseras iaf sommartid.
(Extra båtturer till ön utan bil - kunde vara ett komplement till bilfärjan. )
Önskvärt är också att färjan slipper diesel som drivmedel. Elfärja är
Mer än rimligt.

Kristina Palm (Drottningskär, 2023-06-16)

#327

Önskar att färjeturerna utökas till från Aspö i Karlskrona.

Nina Thoresdotter (Aspö, 2023-06-16)

#328

Bofast på ön, behöver färjan pga jobbet.

Mauren Smith (Drottningskär, 2023-06-16)

#329

Som fastboende på Aspö med skiftarbete i sjukvården är det ibland rent livsviktigt att jag kan ta mig fram och tillbaka till min arbetsplats. Under det decennium jag bott på ön har trafiken ökat mycket mer än kapaciteten på färjan, i synnerhet sommartid. Vi börjar närma oss smärtpunkten där jag inte längre kan ta mig till jobbet i tid.

Marianne Thorell (Drottningskär, 2023-06-16)

#330

Har hus på aspö jobbar i Emmaboda tycker det är väldigt dåliga tider samt ofta fullt på båten

Mattias Brygt (Karlskrona, 2023-06-16)

#331

Jag är bofast på Aspö och är beroende av en fungerande färjetrafik. Vi behöver även förtur för bofasta under sommartid.

Malin Hald (Karlskrona, 2023-06-16)

#332

Jag vill inte ha några uppehåll av färjeturerna.

Gun Lejhall (Karlskrona, 2023-06-16)

#333

Tillgängligheten måste öka för en levande skärgård.

Ylva Ingesdotter (Aspö, 2023-06-16)

#334

Det är inte hållbart att fortsätta med små färjor och luckor i tidtabellen. Inte i lågsäsong eftersom vi är många som måste vänta två timmar innan vi kan få komma hem från jobbet. Defintivt inte under högsäsong samt lov och högtider då öns befolkning ökar markant. Att färjan numera även används som sjuktransport är också något som skapar stor oreda.

Frida Makin (Drottningskär, 2023-06-16)

#336

Jag vill ha bättre avgångstider så det inte ska vara så långa uppehåll

Marie Wallin (Drottningskär, 2023-06-16)

#338

Våra barn och barnbarn och systrar bor på Aspö

Eleonor Olsson (Rödeby, 2023-06-16)

#339

Har en vän där.

Veronica Lindroth (Stockholm, 2023-06-16)

#341

Drabbad av eländet

Nils-Olof Friberg (DROTTNINGSKÄR, 2023-06-16)

#344

Självklart ska åretrunt boende på Aspö kunna nyttja möjligheten att komma hem eller lämna ön på ett rimligt vis. Har själv varit boende där och speciellt uppehållen i tidtabellen och att färjorna slutade gå så tidigt ställde till nåde för arbetet och det sociala. Helt orimligt att exempelvis föräldrar som jobbar på fastlandet inte ska kunna åka ut om det händer något med barnen som är kvar på ön i förskolan.
Öbor väljer sin tillvaro och kompromissar således om mycket som man inte kan påverka genom sitt val, möjligheten att komma hem när det faktiskt går att styra borde inte vara något att behöva kompromissa om.

Rebecca Löfstrand (Jönköping, 2023-06-16)

#347

Vi har fastighet på ön och ser en tydlig försämring år efter år

Anna Cederberg (Stockholm, 2023-06-16)

#349

Dagens uppehåll hindrar barns aktiviteter inne i stan. Även så ställer tidtabellen till det för boende som reser i jobbet. T.ex. Avgångar med tåg flyg mm.

Torbjörn Knutsson (Karlskrona, 2023-06-16)

#350

Situationen med färjan är ohållbar. Vi behöver fler och tätare turer för att aktiviteter och jobb ska fungera för bosatta barnfamiljer.

Alexandra Ronneback (Karlskrona, 2023-06-16)

#352

Aspöfärjan är essentiell för Aspös framtid som levande samhälle, året runt!

Elisabeth Eriksson (Lyckeby, 2023-06-16)

#353

Utöka kapaciteten på Aspöleden färjetrafik.

Tomas Westerholm (Karlskrona, 2023-06-16)

#358

Jag bor på Aspö

Camilla Brodd (Drottningskär, 2023-06-17)

#359

Kapaciteten måste utökas samt förtur för fastboende

Ann-Christin Persson (Drottningskär, 2023-06-17)

#360

Är deltidsboende på Aspö och nu stor oro för långa färjeköer.

Heléne Dahl Kaukinen (Eslöv, 2023-06-17)

#361

Har erfarenhet av hur det är att bo på ön när man var tvungen att åka ner minst 30 min innan för att komma med färjan. Är numera sommarboende.

elisabet santmann (Karlskrona, 2023-06-17)

#363

Kapaciteten har minskat betydligt på Yxlan.
På lång sikt anser jag att man ska anpassa färjelägena både på Aspö och i Karlskrona med bredare ramper så att två filer samt gångpassagerare kan embarkera och debattera samtidigt. Då kan även tidtabellen hållas när framtidens större färjor kommer. Detta kan möjliggöras genom att utöka körfälten på Aspö (flytta ett par sjöbodar). I Karlskrona finns det gott om plats för detta. Gör också gärna ett nytt vinklat läge i Karlskrona för att spara tid och bränsle genom ett rakare och mer direkt anlöp (utan stor gir).

Pelle Pettersson (Karlskrona, 2023-06-17)

#364

För lite färjeturer under sommaren och för utvecklingen av Aspö.

Krister Karlsson (Aspö, Drottningskär, 2023-06-17)

#367

Har fritidshus på Aspö och tycker att trafiken borde ha minst timmestrafik och under sommarmånaderna halvtimmestrafik mellan 05-01.00. Med tanke på att ön växer befolkningsmässigt borde detta göras omgående. Tror dessutom att gränsen för dygnetrunttrafik är uppnådd, men att Trafikverket inte bry sig.

Lars-Göran Enarsson (Karlskrona, 2023-06-17)

#368

Dålig infrastruktur och sämre tidtabell.
Detta är under all kritik, det lovas att det ska bli bättre med färjetrafiken men i mitt tycke så blir det bara sämre och sämre.

Jennie Emilsson (Drottningskär, 2023-06-17)

#370

Borde redan vara så

Torbjörn Holgersson (Karlskrona, 2023-06-17)

#372

Alldeles för dålig kapacitet på Yxlan, samt att tidtabellen inte stämmer med Aspöbornas behov!

Agneta Fraser (Karlskrona, 2023-06-17)

#374

Jag håller med ovanstående men specifikt att det ska gå fler turer vid fler tider såsom 05-01!!

Leo Fransson (Karlskrona, 2023-06-17)

#376

För att jag upplever att kapaciteten bör ökas det byggs i en takt som aldrig förr, aktiviteter och upplevelser på ön lockar ut allt fler speciellt sommartid.

Anette Sandström (Karlskrona+, 2023-06-17)

#381

Kapacitet färja till Aspö avgörande för öns framtid, utveckling och åretrunt boenden.

Birgitta Liljedahl (Aspö, 2023-06-17)

#382

En väl fungerande förbindelse mellan Aspö och Karlskrona är en förutsättning för att Aspö skall leva och utvecklas.

Peo Hedin (Drottningskär, 2023-06-17)

#385

Viktig samhällsfunktion

Henrietta Winell (Karlskrona, 2023-06-17)

#388

Detta strul idag med färgorna.

Kjell Nilsson (Drottningskär, 2023-06-17)

#392

Jag har släkt som bor där o vi vill kunna träffa dem lättare och det underlättar om färjan har fler avgångar.

Anna Isberg (Lyckeby, 2023-06-17)



Betald annonsering

Vi kommer att visa annons för den här namninsamlingen för 3000 människor.

Läs mer...