Sluta avliva katter med mina skattepengar!

Quoted post

Gäst

2014-01-25 00:08

Om jag äger en katt och jag inte kan ha kvar den av nån anledning, och jag har svårt och bli av med den. Så inte tycker jag det är nå fel att jag avlivar den då. För jag menar katten lider ju inte.

Svar

Hittekatter.iFokus.se

#814 Re:

2014-01-25 12:34:07

#812: -

Du skriver: "Om jag äger en katt och jag inte kan ha kvar den av nån anledning, och jag har svårt och bli av med den. Så inte tycker jag det är nå fel att jag avlivar den då. För jag menar katten lider ju inte".

Den där clichén att "en död katt lider inte" är ett uttjatat försvarsargument från dem som avlivar katter. Personligen anser jag det endast befogat när det handlar om en svårt sjuk katt som det inte går att bota. Men här talar vi om friska katter som ju faktiskt inte lider över huvud taget. Och handlar det om din egen katt är det ditt ansvar enligt djurskyddslagen att inte utsätta den för lidande. Som kattägare har du ansvaret att ta väl hand om din katt helt enkelt. I många länder finns det förbud mot att avliva friska sällskapsdjur. Så är det tyvärr inte i Sverige. Om vi hade haft en sådan lagstiftning i Sverige skulle det motverka den tråkiga slit och släng mentalitet vi har här. Något som blir särskilt vidrigt när det handlar om levande djur. Att skaffa sig djur och sedan ta död på dem när man inte tycker det är roligt längre kan inte vara annat än fel. De flesta som skyller på att de inte lyckats omplacera sin katt har i själva verket inte gjort särskilt mycket åt saken. Skaffa inte katt eller några andra sällskapsdjur överhuvudtaget om du har tankesättet att det bara är att låta döda dem om du inte vill/kan ha dem kvar.

Smulan

#820 Re:

2014-01-26 18:20:20

#812: -

Man måste tänka tusen ggr innan man skaffar djur över huvudtaget,inte bara att ta bort det när man tröttnar eller skall åka på semester.Har du råd att åka på semester har du råd att ordna ett katthem till din familjemedlem.

Betald annonsering

Vi kommer att visa annons för den här namninsamlingen för 3000 människor.

Läs mer...