Hundupproret mot SKK.s rovdjurspolicy.

Rk

/ #100 SKK rovdjurspolicy

2012-10-05 20:30

Sent ska syndaren vakna. SKK är en medlemsorganisation som byggs av ras och specialklubbar. Varje år har SKK ett fullmäktigmöte där ALLA underorganisationer får en agenda innehållande verksamhetsplan, budget och motioner inför kommande verksamhetår. Samtliga jaktanknutna ras och specialklubbar utgör historiskt en ganska stark maktutövning inom SKK. Det året jag var reprsentant för specialklubben var för ca 6 år sedan när detta infördes i verksamhetsplanen. Jägarklubbarna hade lierat sig med brukshundklubben, som i många andra frågor och det var INGEN som opponerade sig mot den nya punkten i verksamhetsplanen. Ingen vågade skulle jag. Så svaret på frågan om medlemmarna är tillfrågade - Ja, det är dom..dom har röstat för förslag. Ingen reserverade sig i beslutet. De flesta kände sig nog rätt förvåndande..men rovdjursagendan gäller även viltsvin, lodjur,björn, järv och flera sk "rodjursvilt". Argumentet är/var att det handlar inte om utrotning..det handlar att verka för nån typ av balans. Därmed har man också börjat utbilda hundar som man kan jaga viltsvin med..ingen verkar klaga på det. Är det skillnad på vilt och vilt?
Med alla vargätna hundar och vargar som inte räds att gå in i bostadsområden är jag inte längre lika självklart inställt att vargen ska vara orörd. Det verkar inte som vargen funkar normalt..den är för tam när den tar hundar på verandan hemma.