Rädda den personliga assistansen!

Snögge
Gäst

/ #512 LSS lagen under utredning och i nutid försämrad

2016-11-17 09:18

Med anledning av regeringsdirektivet till försäkringskassan om att stoppa kostnadsutvecklingen för assistans enligt LSS vill jag visa mitt missnöje. En utredning är tillsatt av regeringen och den skall redovisas 2018 för vilka möjliga förändringar och förbättringar som behöver genomföras i LSS lagen, lagen om stöd och service till vissa funktionsnedsatta. Att då skicka direktiv till försäkringskassan att stoppa kostnadsutvecklingen blir för mig svårt att förstå. Regeringen föregriper en utredning och tydligt markerar vad myndigheten försäkringskassan skall rätta sig efter vilket är fel. LSS lagen är en rättighetslag och skall inte innebära försämringar eller åtgärder som påverkar människors liv. Den är under utredning och det är det som gäller och inte försämrade villkor, lagen skall följas. Regeringen kan inte skjuta över ansvaret på myndigheten för det förskräckliga konsekvenser som berättas av drabbade under ett antal år. Regeringen är den instans av folkvalda politiker som anger färdriktningen för försäkringskassan, stoppa utvecklingen och invänta utredningen.