Stoppa utvisningarna av afghanska ungdomar!

Ingrid Eckerman

/ #33 Re: Varför Männen och inte Kvinnorna????

2016-10-15 08:17

#13: Mer nyansierad väld - Varför Männen och inte Kvinnorna???? 

Hej! De 23 000 ensamkommande ungdomarna (fler pojkar än flickor) med afghansk bakgrund finns redan i Sverige. De har redan kostat en hel del, men blir "billigare" framöver när de kommer till "billigare" boenden och så småningom börjar jobba. Man räknar med att ungefär 12 000 ska skickas iväg. Detta är att kasta bort både de ekonomiska investeringar Sverige gjort i dem och alla människors engagemang. De 13 000 som till slut får stanna har dessutom fått en mycket sämre start för att de nu lever i osäkerhet många år framåt. 

Vi är ett av världens rikaste länder och vår materiella standard är ofattbart stor, jämfört med stora delar av jordens befolkning (bland annat jämfört med de miljoner som bor i flyktingläger). Jag kan inte se att vi inte skulle ha råd med både och - dels betala många skolor i flyktinglägren, dels betala skolgång och uppehälle för 12 000 ungdomar som redan finns här.

Likaså har vi råd med god och effektiv sjukvård. Om du läst Göran Stiernstedts utredning "Effektiv vård" så vet du att vi kan få mycket bättre sjukvård, framför allt för dem som verkligen kostar pengar, dvs. äldre multisjuka, för samma mängd pengar som vi lägger på sjukvården idag. Det handlar om att rigga rätt organisation. 

Min åsikt är att vi ska prioritera människor, inte prylar och materiell standard. Det ger ett mycket bättre samhälle.

Jag tar för givet att du vet att dessa ungdomar skickas till ett land där de flesta aldrig satt sin fot, där det inte finns något socialförsäkringssystem, där de inte har någon familj och som dessutom är farligt? Där de kommer att bli gatubarn eller soldater? Skulle du önska ditt eget barn att bli behandlat på det sättet?

 




Betald annonsering

Vi kommer att visa annons för den här namninsamlingen för 3000 människor.

Läs mer...