Mer fokus på slaveriet och kolonialismen i skolan

Tänk

/ #9

2016-05-11 13:55

En kort redogörelse för den del som svenska skolor mestadels missar: 

1. Den muslimska slavhandeln har pågått under 14 århundraden och fortsätter ännu i denna dag på platser som Mauretanien, Saudiarabien och Sudan.

2. Över 17 miljoner slavar (mest svarta kvinnor och barn) blev transporterade ut ur Afrika av islamska slavhandlare. Ytterligare 85 miljoner tros ha dött under transporten.

3. Profeten Muhammed praktiserade och gjorde slaveriet tillåtet, samt gav sina män direktiv till att göra detsamma.

4. Koranen ägnar fler verser att informera muslimska män om deras rätt att hålla kvinnor som sexslavar, än vad den gör för att tala om för dem att de ska be fem gånger om dagen.

5. Det arabiska ordet för ”svart” (Abd) är synonymt med ordet för ”slav”.

6. Muhammeds svärfar, Umar klargjorde att araber inte kunde göras till slavar, och befriade alla arabiska slavar. Detta ledde till den utbredda islamiska kampanjen att tillfångata slavar i Afrika, Europa och Asien.

7. Västs slavhandel utnyttjade afrikaner i första hand som arbetskraft inom jordbruk. Den arabiska slavhandeln å andra sidan, har oftare använt män som soldater, och kvinnor för sex och för att utnyttja deras livmödrar, för att producera barn som skulle bli muslimer.

8. Många muslimska ledare efter Muhammed har haft harem med hundratals (ja till och med tusentals) av ickemuslimska unga flickor och kvinnor för att betjäna deras begär.

9. Att omvända sig till islam är inte någon automatisk garanti för att ge slaven sin frihet, trots att detta påstås för att öka slavägarens himmelska belöning.

10. Enligt islamsk rättsuppfattning, får slavägare behandla sina slavar precis som de vill utan någon fruktan för bestraffning.

Eftersom Abd betyder slav på arabiska, så är alla namn som börjar på Abd gamla slavnamn, exempelvis Abdullah och Abdel.