Rädda Vimmerby Kulturskola!

Anonymous

/ #67

2015-10-14 06:38

Jag har bott i Vimmerby mesta delen av mitt liv. jag har gått på Astrid Lindgrensskola alla 9 år. Nu går jag gymnasiet i Hultsfred. Jag har spelat på Vimmerbys Kultur skolan sedan jag började spela för 8 år sedan. Jag har även gått på teater. Dansat där i mer än 4 år och sjungit i kören. Kulturkolan och Astrid Lindgrens Värld är hjärtat i Vimmerby som får allt att fungera. Utan musiken, dansen, teater, film så kan Vimmerby kommun inte föra vidare sin kultur. Det kommer bli "staden utan kultur". Genom kulturen så förmedlar vi även hur smahället sett ut, hur det ser ut och hur det borde se ut. Genom musik, dans, teater så kan bl.a. ungdomar och vuxna få uttrycka sig. så alla som gnäller på graffiti-kladd, kan ju tänka efter en gång till ifall de håller med politikerna om att lägga ner kulturskolan. För graffiti-kladdarna tar ju ut sina känslor och tankar genom att spraya tåg, skolor m.m. tar vi bort Kulturskolan så kanske det blir mer förstörelse för de inte får utrycka sig genom musiken. Det kommer kosta kommunen mer att reparera skador än att lägga pengar på Kulturskolan.
Idag så spelar jag på elit nivå. Dit hade jag aldrig kommit utan Kultruskolan som har så bra musiklärare.
Utan kulturskolan så finna det inga orkestrar och ingen musikkår som är med och inviger nya kulturarv, ingen natondaldag då det inte finns någon som sjunger/ spelar eller uppträder i annan form. Ingen musikkår som spelar nationalsången eller när flaggan hissas som är en tradition och som kommer från det militära. Ingen som spelar på vårbalen så när studenterna dansar. Inget student tåg med musik. Det kommer bli en grå stad utan färger.

Så här kommer en till tankeställar som redan har stälts här, men jag säge det igen för att poängtera hur viktigt det är.

Ska vi verkligen riva något som är så bra? Kulturskolan som kommit så långt i utvecklingen.
För att rädda Vimmerbys kultur så dela detta till alla ni känner!!

/från en som är trött på politiker som inte kan tänka klart!