Stoppa sköldkörtelskandalen

Gäst

/ #790

2015-07-21 12:47

Har själv haft subklinisk hypotyreos med uttalande symtom, under flera år, men vc läkare vägrade mig behandling då jag hade värden inom referensintervallet, 3,5 i tsh. Trots att jag var så dålig att jag inte orkade arbeta, fick istället diagnoserna depression och fibromyalgi och led i 8 år!!! Tills jag blev gravid och fick levaxin insatt. Efter drygt 1 år var min fibromyalgi nästan helt borta och depressionsymtomen betydligt mindre, har snart trappat ut SSRI helt! Jag mår bra när jag har ett tsh på runt 1,0 och t4 över 15! Nu är jag gravid igen och har träffat 3 olika läkare som ställt till det med först för höga doser och nu vägrar höja när dosen blivit låg, en tycker man höjer när tsh är över 2 och den senaste först när tsh är över 3 (vid graviditet) och jag mår piss! Det är så jävla jobbigt att behöva kriga, fick göra det även för min dotter som vid 15 års ålder helt plötsligt blev totalt orkeslös, gick upp i vikt och sänkte betyg från MVG till knappt g, och var allmänt förvirrad, vi krigade i 1 år innan vi träffade en läkare som var villig att ge henne levaxin på prov! (Även hon låg i övre intervallet) Låg dos och täta kontroller i början och visst blev hon bra, ligger nu i nedre referensintervallet! Vi kommer från en släkt med mycket sköldkörtelsjukdomar, jag två av mina systrar min mamma, moster, morbror, kusiner och mormor, har haft antingen hypotyreos, hypertyreos eller giftstruma. Alla har vi mött många läkare som ej tagit oss på allvar, men oxå några få som till slut gjort det.