Bort med aversiv hundträning från TV!

Gäst

/ #49

2013-11-05 13:03

Det är alltid lika ruggigt att läsa/lyssna på folk som försvarar sådana som Cesar Millan... Det finns stora pusselbitar som saknas i förståelse och empati av hund, både på helhets och detaljnivå. Även om straff på utsidan i få fall tillfälligt ser ut att funka, så kostar det alltid på insidan av hunden - men där är man nog för självabsorberad för att bry sig om att titta! Viljan att ta reda på mer kunskap och förståelse, dels hur ex Cesar Millan skadar hundarna - t.o.m. bokstavliga hängningar av hund - och dels vad modern forskning visar, finns inte. Man håller envist kvar bs med näbbar och klor! Varför? Även fast den bättre kunskapen är lätt att hitta och mycket meningsfull, och inte ens med sådan kunskap som är forskningsbaserad - kyno och etologi, vills vetas av och stängs ute. Och ideologier med enkla svar, vinner. T.ex. även om mammatiken en gång snappar i luften mot en valp för att hon vill ex 'vila en stund' - må hon före och efter det uppvisa tusen andra underbara signaler till sina valpar - som behöver ses. Men dessa människor bryr sig om denna 'engångare - luftsnapp-' och bygger en hel straffideologi på det! Det för mig puckovarning på det synsättet och skapar bara en lång rad av missförstånd och fördommar mot våra hundar, som får betala för det och det verkar inte synas någon ände på det tillsammans med att bli klokare. Utan bara långa raljeranden och hetsiga försvarstal utan mening och ände! Svara mig gärna vad det beror på. Är det prestige? Känslan av kontroll? Maktbehov? För jag söker och kan inte hitta några ursäkter längre... Tiden går vi kan inte vara passiva åskådare till felen längre! Vi människor som har makten, verktygen och bestämmanderätten över våra hundar har en förbaskad skyldighet mot dem att inte utsätta dem för smärta, rädsla och övergrepp! Och förbaskad skyldighet att ta reda på rätt kunskap! Jag har aldrig haft maktkamper med mina hundar - brukshundar. För jag förstår dem rätt och väljer kommunikation, relation och förtroende , det som vinner i allt! De hjälper till och med de Cesar Millan skadade hundarna i mitt område med sina fantastiska sätt att kommunicera med dem. De trycker inte ner dessa hundar utan med enorm klokhet möter dem och får dem att slappna av. De är mina förebilder.