Bevara Nationella Resurscentra i biologi, fysik, kemi och teknik

Gäst

/ #27

2013-09-24 19:51

I början av 1990-talet ordnade jag, då ordförande i Kemistsamfundets Stockholmskrets, uppvaktningar hos först utbildningsminister Göran Persson och sedan utbildningsminister Beatrice Ask för att bl a få stöd att inrätta en nationell verksamhet för att underlätta arbetet för kemilärarna i gymnasieskolan och i grundskolans högstadium. Så småningom gavs nödvändigt stöd från regeringen till en försöksverksamhet på Stockholms universitet. Verksamheten leddes inledningsvis av Ebba Wahlström, som med stor entusiasmen byggde upp en mycket uppskattad verksamhet. Finansieringen ordnades med medel från staten, från Stockholms universitet, Kungl Tekniska Högskolan och Karolinska Institutet samt från Akzo Nobel. Att jag skriver på petitionen bottnar i att jag är övertygad att KRC har en stor uppgift att fylla även i fortsättningen. Nuvarande placering i Stockholms universitet är utmärkt. Vi kommer de närmaste decennierna ha ett starkt ökat behov av kemister och kemiingenjörer i Sverige. Kunniga kemilärare är den bästa rekryteringsplattformen till kemiutbildning på högre nivå.