Vi vill bryta den "onda cirkeln" för Lomma kommuns skolor

Fattar noll...

/ #48 Skilda världar?

2013-06-09 11:45

Jag tycker att frågan förtjänar bättre än att bli politisk. Då tappar man bara fokus från frågan och allt blir "reklam". Något som återkommer är tycker jag att det är så stora skillnader i uppfattning mellan lärare/ rektorer och ansvariga i kommunen. Detta pekar också Skolinspektionen på. Skolinspektionen pekar också på att rektorer inte fått redogöra skriftligt för läget. Rätt eller fel? Att rektorerna upplever det så är väl oerhört allvarligt. Jag tolkar det bara som att man inte vill ha på papper att man vet om problemen för då kan man alltid komma i efterhand och säga att man inte visste något. Vidare återkommer man ständigt fortfarande till meritvärde. Detta angriper skolinspektionen kommunen för och ändå fortsätter man att hävda detta direkt efter. I Lomma bryr man sig inte om skolinspektionen från vissa ansvariga, det kan inte ifrågasättas. På ett möte på Pilängskolan hävdade man meritvärde upprepade gånger och nu gör man det också här. Det innebär att det får gå som det går med de yngre barnen. Meritvärdet speglar en skola på nio år. Hur exakta och pålitliga är betyg i en skola som idag i Sverige är väldigt styrd av ekonomi och konkurrens? Varför pratar man inte om skolans värdegrundsarbete? Det är en del av Lgr 11. Det syns inte i det tävlingar man har från Lärarförbundet och SKL så det kommer såklart i andra hand antar jag?
Att problematiken som jag uppfattar det finns stärks slutligen av att man inte ville prata så mycket om att man hamnade på 18:e plats i Lärarförbundets tävling och inte skrev något om det, men när man sedan hamnade på tredje plats i SKL:s så lyfta man fram det. Hos SKL tävlar man ju bland annat om att vara billigast och det är ju vad ni nu får kritik för. För mig slår det fast vad ansvariga tycker. Fasad är viktigt. Vad som finns bakom kan kvitta. Att man sedan är bland de billigaste i landet och DESSUTOM har ovanligt höga lokalkostnader gör ju att kronorna som finns kvar till eleverna är inte många.