BättreFörskolaISolna


Gäst

/ #24

2013-04-22 10:06

Min son har funktionnedsättning. Han har diagnosen autism. Detta gör att han har nedsatta funktioner och svårigheter inom områden såsom kommunikation, interaktion, socialt samspel, talsvårigheter, matproblem och känslokontroll för att nämna några områden. Denna funktionsnedsättning gör att han har svårigheter att klara av en vistelse på förskola utan en resurs vid sin sida.
Han går sedan 1,5 år tillbaka på IBT-träning. Denna typ av träning är den som statistiskt sett har gett bäst resultat och är en av de få metoder som Stockholms landsting stöder. Den bygger på intensiv träning där man hela tiden, i alla situationer jobbar med att förstärka positiva beteenden. Detta kombineras med ren en-till-en träning där man väldigt strukturerat tränar på svaga områden såsom kommunikation, interaktion, socialt samspel och andra problemområden som identifieras efterhand. Detta är en väldigt strukturerad metod med kontinuerlig uppföljning som man utvecklar i samråd med psykolog och beteendeterapeut.
Kommunen har sänkt hans resurspeng med 40% som gör att han kan inte slutföra sin träning på förskolan som är livsviktig för honom. Kommunen vill inte kommentera sina handlingar. Just nu ligger vår överklagan i förvaltningsrätten!