För en mer human vårdapparat
- Namninsamling
- Uppdateringar 2
- Underskrifter 5 500
- Diskussion
- Statistik
- Behandling av personuppgifter
Kontakta namninsamlingens skapare
Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition För en mer human vårdapparat.
Gäst |
#772011-05-11 00:03Sossarna vill ha 1 (en) timme max på akuten. Jag satt 11 timmar. Politiker - ni är inte trovärdiga när ni dessutom skär i vården! |
Gäst |
#802011-05-11 00:58Skulle väl önska att det vore förbud att ställa diagnoser på patienter utan ordentliga undersökningar... det är ju lite olika behandlingar som behövs för olika åkommor... |
Gäst |
#812011-05-11 01:15Kan bara hålla med i att något måste göras...så för mig finns där endast skäl till att *gå med* i petitionen! Stödjer fullt ut!! Mvh/nina |
Gäst |
#822011-05-11 01:56Jättebra! Jag fick själv ligga 15 timmar utan vård på akuten på Mölndals sjukhus när jag brutit fingret. sedan sjabblade dem när jag skulle opereras och efter 4 timmars väntan på en smal op. bår och med dropp, blev det till sist ingen op.Usel vård! |
Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)
2011-05-11 02:13- Date of removal: 2011-05-11
- Borttagningsorsak:
Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)
2011-05-11 02:14- Date of removal: 2011-05-11
- Borttagningsorsak:
Gäst |
#85 Färre-skall-göra-mer-sjukan2011-05-11 02:15Det är ett evigt nedskärande på resurser eller inga ökade resurser vid ökad belastning. Jag jobbar själv på en statlig myndighet. Vi har på drygt 3 år ökat antalet "brukare" med 50% UTAN att få ökade resurser i form av pengar eller personal. Säger man något om det tittar de på en med tom blick som man vore dum i huvet. Man kan anta att deras resonemang går ungefär så här: Klarar de en nedskärning på 10% så klarar de en ytterligare nedskärning på 10% och klarar de det så.... etc, etc. Eller klarar de en ökning av brukare med 10% utan mer resuser så klarar det ytterligare 10% mer utan ökade resurser... etc etc Det är inte antingen eller för dem utan både och... och en jävla massa både och. De verkar tror att färre människor skall klara mer i det oändliga. Det verkar vara en jävla sjukdom hos dem. De behöver en diagnos och behandling. Det är ju helt sinnessjukt. Det kommer att sluta med en smäll och en duns om ingen sätter ner foten ordentligt |
Gäst |
#862011-05-11 03:19"Resursbristen inom vården i Västra Götaland är direkt livsfarlig för patienterna. Det menar en läkare på Sahlgrenska universitetssjukhuset, som nu riktar massiv kritik mot ansvariga tjänstemän och politiker. Jakten på pengar och kortade köer har enligt honom fått katastrofala följder och lagom till regionvalet har han startat ett upprop mot nedskärningarna inom vården." http://www.nyheterna.se/1.2131761/2011/05/10/vardupprop_pa_sahlgrenska "Det är en grundbult för en bra strokevård och det kan översättas till att nästan 100 patienter dör eller far väldigt illa i onödan varje år, säger Bo Norrving, professor i neurologi och läkare vid Skånes universitetssjukhus i Lund." http://www.svd.se/nyheter/inrikes/bristerna-storst-pa-storsjukhus_6149403.svd Just nu kämpar en anhörig för livet på ett sjukhus och jag hoppas livet inte förloras av brist på pengar, som många andra råkat ut för. Det är tvivelsutan så att det fattas pengar, fast vården är relativt billig. 1/3 av vårdens kostnader beror på alkoholmissbruk. Asylmissbrukarna dricker mindre men kommer hit i desto sämre skick. Nu kan vi se alkoholreklam som var förbjudet förut, drickandet minskar nog inte av det. Asylmissbruks-lobbyisterna är också starka, så den politiska majoriteten fegar ur alltmer, när nästan bara ett parti vågar tala klarspråk numera. Båda missbruken är ungefär lika dyra och resurserna behövs som synes bättre inom sjukvården mm. Vi får alltså dö av politisk feghet för onödiga missbruk, varav det ena verkar lättare att minska än det andra. Ingen vill ha missbruk men en majoritet vill inte vara utan alkohol, en majoritet vill dock vara utan asylmissbruket. Integration löser knappast det senare, då sannolikt miljarder hellre vill bo här. Att dra ner på asylmissbruket bör vara enklast, kan vi även dra ner på alkoholskadorna? |
Gäst |
#892011-05-11 08:05Har jobbat i vården i 30 år. När jag började var det ett tryggt arbete. Den dåliga lönen uppvägdes av tillfredställelsen av att kunna hjälpa och göra gott för patienterna. Med alla nedskärningar har tryggheten försvunnit och tillfredställningen byts ut mot frustrationen av att inte räcka till. Det är bara den dåliga lönen som finns kvar. |
Gäst |
#902011-05-11 08:37Välfärdssamhället är i fara pga nedskärningarna på dom viktigaste områdena så som vård och skolan hela tiden i hela Sverige. Det finns inget belägg för ännu mer besparingar inom vården när det går så bra för svensk ekonomi. Det finns inga ursäkter att sänka lönen för dom som jobbar inom vården medan politikerna höjer sina egna löner kontinuerligt. Enligt min mening vill politikerna försämra vården bara för att öppna en marknad för privata aktörer, det är precis vad man har gjort inom skolan. Tack vare nedskärningarna inom skolan de senaste 10 åren, dyker upp privata skolor som döptes om till ”Fristående skolor”, som om de vore svampar. Och då är min fråga: Varför ska man sitta och betala så mycket skatt här??? Nu får det vara nog! |
Gäst |
#922011-05-11 09:10Detta är en självklar fråga som alla måste stötta från norr till söder. Dessa nedskärningar sker även i vår nordligaste landsända, där politiker vill lägga ner akutkirurgin/sjukhuset i en stad med en växande tung industri och en växande befolkning. Detta betyder att kvar av det sjukhuset endast blir en utökad vårdcentral.. Alla har rätt att få adekvat sjukvård inom en rimlig tid oavsett var i vårt avlånga land man befinner sig, människor skall inte behöva lida i onödan. Sjukvården skall absolut inte drabbas av nedskärningar! |
Gäst |
#942011-05-11 09:28Jag har tappat förtroendet för hur politiker och sjukvårdsledning prioriterar kortsiktiga ekonomi mål som inte har med den faktiska sjukvården att göra. Jag vill kunna lita på att mina barn, mina föräldrar och jag själv får den sjukvård som vi alla har behov av, utan att känna att vi är en tidsmässig belastning och en ekonomisk kostnad som ledningen helst vill slippa i sjukvårdssystemet. |
Gäst |
#952011-05-11 09:36Vi tycker detta är ett utmärkt initiativ som kanske kan leda till människor vaknar och inser att det är viktig fråga för oss alla som inte har råd med privat vård offentlig vård på lika villkor skall vi ha. |
Gäst |
#962011-05-11 10:11Vården är redan så nedskuren att patienterna far illa. En del får även sätta livet till på grund av att den inte fungerar längre. |
Gäst |
#982011-05-11 10:30Äntligen någon som vågar sätta ned foten och säga ifrån. Som det ser ut idag är många verksamheter inom vården helt ohållbara, titta bara närmare på hemtjänst och långvård så ser man det ganska tydligt. |
|
Rädda Rosa Huset
Lägg ner Public service
Öka stödet till Ukraina NU!
Föräldraupproret för nikotinfria barn
Rädda föräldralösa och sjuka Genti: Låt honom stanna och få vård i Sverige!
Säg NEJ till beslutet att begränsa färdtjänsten i Håbo kommun
Finns det något du skulle vilja förändra?
Är man tyst får man inte till någon förändring. Skaparen av denna namninsamling stod för sin sak och agerade. Kommer du att göra detsamma? Bilda opinion genom att starta en namninsamling.
Starta en egen namninsamlingAndra namninsamlingar som kanske intresserar dig
Hjälp oss att rädda kulturen i Boden
1054 Skapad: 2024-11-22
Låt Rami stanna hemma
654 Skapad: 2024-11-20
Din underskrift kan rädda skogen vid Pärlälven!
2026 Skapad: 2024-04-26
Överklagan NKSE 20241113
520 Skapad: 2024-11-15
Dumpen Kräver lagändring för skydd av våra barn
77288 Skapad: 2022-02-13
Låt Halim stanna i Sverige/Let Halim stay in Sweden
416 Skapad: 2024-11-17
Haytham från Dalsland ska utvisas till Libanon: ”Skickar honom i döden”
408 Skapad: 2024-11-18
Bevara Oleby skola!
388 Skapad: 2024-11-20
Nej till vindkraft på Björnhöjden i Sunne
318 Skapad: 2024-11-20
Rädda vildmarksguideutbildningen Vigu
282 Skapad: 2024-11-17
Stoppa utvisningen av Jack
448 Skapad: 2024-11-14
Fler och tätare färjeavgångar till Aspö – vi kräver snabba åtgärder!
203 Skapad: 2024-11-20
Rädda Träslövs förskola!
285 Skapad: 2024-11-15
Återuppliva Fellingsbros tågstation
192 Skapad: 2024-11-22
NEJ till Solcells Park i närområdet Bredaryd !
566 Skapad: 2024-11-08
Stoppa försäljningen av skolfartyget M/S Michael Sars!
1261 Skapad: 2024-11-03
Bevara Fridasroskolan
264 Skapad: 2024-11-14
Låt åk 6 gå kvar på Väderstad skola!
156 Skapad: 2024-11-17
Sollentuna kommuns skolor ska vara bra skolor!
692 Skapad: 2024-09-16
Centraliseringen av barnen i Borgå till allt större enheter måste upphöra och stadens livskraft bevaras!
2914 Skapad: 2024-10-07