Vi vill ha kvar Folktandvården i Horred!

Styrelsen för Folktandvården i Västra Götalandsregionen har fattat ett första beslut, av flera nödvändiga i olika instanser, om att stänga kliniken i Horred. Horredsbygdens byalag har skickat en skrivelse till alla berörda instanser i Västra Götalandsregionen, till kommunstyrelsen i Marks kommun och lokala politiker, och fått insändare publicerade i både Markbladet och Markposten. Skrivelsen och insändarna har lyft vikten för hela södra delen av kommunen, samt över kommungränsen, av att kliniken i Horred ska finnas kvar eftersom den behövs och bör återgå till att nyttjas fullt ut.

Horredsbygden utvecklas och bostäder byggs, och att då avveckla samhällstjänster är att avveckla landsbygden och Sverige. Nationella förespråkare talar bland annat om vikten av inhemsk matproduktion och att hela landet ska leva – säkra då samhällstjänster för detta!

Att många, inte minst skolbarn, ska behöva ta sig flera mil för besök och behandling på folktandvården är fel planering. Detta både för den enskilda individen/familjen och även för miljön, eftersom det är mycket svårt att effektivt med kollektivtrafik – återigen en samhällstjänst genom Västra Götalandsregionen som inte fungerar optimalt - ta sig till den klinik som föreslås ”ta över” patienter från kliniken i Horred. Därför blir det istället utökad biltrafik - som försämrar den miljö vi alla delar.

Horredsbygdens byalag kräver att beslutet rivs upp och att samma förebyggande tandvård, undersökningar och behandlingar som hittills givits i Horred och Sätila fortsätter. En idé vore att de två klinikerna i Skene och Kinna slås ihop till en större klinik för avancerade behandlingar för dem i kommunen som behöver detta, utöver tandvård, undersökningar och vanliga behandlingar. I Skene och Kinna finns många möjligheter till kollektivtrafik för patienter, förutom cykel- och gångvägar.

Om du tycker detsamma, skriv gärna under denna namnlista och ge din egen kommentar!
Namnlistan tas in 18 augusti och kommer att skickas till samma instanser som ovan i denna fråga.

Horredsbygdens Byalag    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att skriva på godkänner jag att Horredsbygdens Byalag kan se all information jag lämnar i detta formulär.

Jag godkänner att informationen som jag anger på det här formuläret behandlas i följande syften: