Mot åldersdiskriminering på svensk arbetsmarknad

Ny svensk forskning från Pluskommissionen visar att Sverige är absolut sämst i Norden på att anställa personer över 55 år. En arbetslös i åldern 55-74 år har mer än dubbelt så stor chans att få ett jobb i Danmark jämfört med Sverige. I Norge är sannolikheten nästan dubbelt så hög som här. Diskrimineringen av seniorer har dessutom blivit värre, inte bättre, över tid.

Vi har enligt forskningen i dag en lika stark åldersdiskriminering som vi har etnisk diskriminering. Ålderismen är starkare än könsdiskrimineringen, speciellt för äldre kvinnor som har det ännu svårare än äldre män att komma in på arbetsmarknaden.

Detta är helt oacceptabelt! Vi kräver att enskilda arbetsgivare, arbetsgivarorganisationer och samtliga fackförbund tar ett samlat grepp för att förhindra denna olagliga diskriminering.  Från regeringens sida förväntar vi oss ökad tydlighet med insatser för att öka seniorers möjlighet att vara en del av arbetskraften i Sverige.

Anna Karin Wallberg    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att skriva på godkänner jag att Anna Karin Wallberg kan se all information jag lämnar i detta formulär.

Jag godkänner att informationen som jag anger på det här formuläret behandlas i följande syften: