Svenska chaufförer mot orättvisor i åkeribranchen.
- Namninsamling
- Uppdateringar 3
- Underskrifter 2 333
- Diskussion
- Statistik
- Behandling av personuppgifter
Quoted post
Erik |
#60 Re: Re:2012-01-25 13:08Håller delvis med om att petitionen är ett bra initiativ men den dåliga svenskan ger tyvärr ett oseriöst intryck. Och när du Per Petersson skriver att det är "skrivit av en chaufför till chaufförer" så är det väl ändå något som blivit fel. Petitionen må vara skriven av en chaufför men den måste väl ändå vara riktad till politikerna och andra makthavare? Det finns väl ingen mening med att skriva en petition till den egna gruppen? Dessutom – alla chaufförer skriver väl inte så här dåligt som denna petition ger exempel på? Det finns ju till och med chaufförer som är författare. Skriver man en petition som denna gäller det att väga varje ord på guldvåg - och det har ni uppenbarligen inte gjort. Petitionen innehåller dessutom sakfel. Är det verkligen 40 % av den tunga trafiken i Sverige idag av utländsk härkomst? Möjligtvis kan detta stämma när det gäller trafiken på europavägarna - men knappast på den tunga trafiken totalt sett inklusive anläggningstrafik med mera. Att ha rätt i sak är en av grundpelarna om man vill nå framgång med en petition. Dessutom andas petitionen - om inte rasistiska så åtminstonde främlingsfientliga undertoner. Något som knappast heller gör att den kommer att tas emot som ett seriöst inslag i debatten. Det är väl knappast chaufförerna från de forna östländerna själva som satt sig i den situationen att de kör runt i Sverige för bråkdelen av vad en kollektivansluten chaufför skulle göra och tvingas bo i sina bilar veckor efter veckor. När det gäller rattfylla exempelvis så är det säkert så att de utländska förarna är överrepresenterade i statistiken - men det finns tillräckligt många svenska chaufförer som kör onyktra för att även det ska vara ett problem. Hade ni varit mer seriösa hade ni siktat in er på speditörer, stora åkerier och politiker. Gör om, gör rätt – och gör det seriöst! |
Svar
Moggez |
#61 Re: Re: Re:2012-01-25 19:07:46#60: Erik - Re: Re: Tjena Erik! Tänkte bara kommentera om svenskan, inte är det så dåligt som du försöker få det till. Kommatecken och mellanslag innan nytt ord är inga stora saker. Angående utländska chaufförer så är det inte deras fel angående t ex cabotagen, lika lite som det är vårt fel att vi smutskastas i media så gott som varje dag. Jag tror inte heller att petitionen är universalidén för en hållbar förändring, men till slut tröttnar man och det är många som gjort just det. Du framför också en nyckelfråga om seriositet. I den bästa av världar hade Transport och SÅ gjort gemensam sak och tagit fram detta upprop själva, men där är det tyst. När den lilla människan tröttnar så måste också de stora människorna lyssnar. Så om du är nöjd med hur vi har det som chaufförer och åkare så är jag glad för din skull, men för min egen del så tycker jag det är helt åt helvete på så många plan att jag inte vet vad jag ska börja. Även en liten gnista kan skapa stora bränder. |
Per Petersson Ansvarig för denna petition |
#63 Re: Re: Re:2012-01-25 20:35:50Din kritik har jag tagit till mig. Men jag har även tagit till mig alla de övriga lovorden. Det är skillnad på att göra något, än att tycka det borde göras något. |
Elupproret i Skåne
Rädda Rosa Huset
Lägg ner Public service
Föräldraupproret för nikotinfria barn
Rädda föräldralösa och sjuka Genti: Låt honom stanna och få vård i Sverige!
Säg NEJ till beslutet att begränsa färdtjänsten i Håbo kommun
Finns det något du skulle vilja förändra?
Är man tyst får man inte till någon förändring. Skaparen av denna namninsamling stod för sin sak och agerade. Kommer du att göra detsamma? Bilda opinion genom att starta en namninsamling.
Starta en egen namninsamlingAndra namninsamlingar som kanske intresserar dig
Dumpen Kräver lagändring för skydd av våra barn
79164 Skapad: 2022-02-13
Protest mot besluten som tas i Vansbro kommun
843 Skapad: 2024-12-16
Låt Aman stanna!
861 Skapad: 2024-12-14
Stoppa nedläggningen av LUM
642 Skapad: 2024-12-17
Låt Collin få behålla sina liftar!
503 Skapad: 2024-12-17
Nej till parkeringsavgifer vid Halmstad Arena
408 Skapad: 2024-12-17
Nu räcker det! Orpos regering måste avgå
15652 Skapad: 2023-07-15
Stoppa fyrverkerier för privatpersoner
13849 Skapad: 2022-11-30
Låt Grekiska Kiosken på Medis få vara kvar!
886 Skapad: 2024-11-24
Skriv under för alla människors grundläggande fri- och rättigheter - oavsett könsidentitet, ålder eller härstamning!
642 Skapad: 2024-11-13
Vi har fått nog nu!
84 Skapad: 2024-12-20
Fixa elpriserna!
4567 Skapad: 2024-12-11
Nej till kärnkraft i Valdemarsvik
202 Skapad: 2024-12-06
Överklagan - Deponi Kärrsbacken 4:1 (Dnr: 206-2024)
161 Skapad: 2024-12-03
Bevara Krafslösaskogen!
743 Skapad: 2024-11-29
Bevara landsbygden, stoppa vindkraften!
237 Skapad: 2024-11-19
Bredda viadukten, gör Gunnebogatan tvåfilig!
93 Skapad: 2024-12-03
RÄDDA KVAR GÖTEBORGS KONSTHALL VID GÖTAPLATSEN!
401 Skapad: 2024-11-22
Stoppa nedläggningen av Flygsfors förskola.
137 Skapad: 2024-12-10
NEJ till vindkraftverk i Valdemarsvik .Låt våra politiker höra vår röst ! Dela på Facebook
40 Skapad: 2024-12-20