Fyrverkeriuppror

Gäst

/ #448

2012-01-01 04:45

Kom just hem från detta kaos igen. Vi var nere vid Liljeholmskajen, Stockholm kl 24, men vägrade gå ända ner till den mest kompakta folksamlingen på kajen. Vi ställde oss på ett hyffsat betryggande säkerhetsavstånd. Mycket riktigt, bara någon minut efter att vi kom dit börja någon kasta bomber som small som handgranater. De briserade en efter en nere på kajplanet. Därefter sköts raketer av i en konstant ström och byggnaderna förstärkte explosionerna. Det var en blandning av forcerad påklistrad nyårsglädje och sinnessjuk raketskjutning.

Jag minns tydligast den mobilpratande mannen med en liten Jack Russel terrier. Hunden var helt skräckslagen och försökte slita sig. Mannen var totalt ointresserad av traumat för hunden och skulle prompt prata mobil medan han släpade hunden längre in i folksamlingen.

Vi gick därifrån eftersom de började kasta smällare och tända på raketer närmare oss. Från trapphuset i en byggnad kunde vi se hur en ambulans körde ner till kajen. Jag tror de åkte dit preventivt.

Fyfan vad jag är trött på detta sjuka omänskliga beteende. Det enda hopp jag såg gällande nyårsfirandet var det ovanligt stora antalet "ljusballonger" som sändes upp. Många var tillverkade i vitt tunt papper. De är helt ljudlösa och inger en känsla av frid. De kan hålla sig svävande i 10-15 minuter att jämföra med en raket som har en livslängd på kanske 5 sekunder.

Nej, förbjud smällare, bomber och raketer för en berusad allmänhet som inte klarar av att hantera detta "vapenbeteende". Låt kommunen sköta detta under kontrollerade former istället.

/Torbjörn Sassersson, Hägersten