Passkravet och familjeanknytning eritreansk familj

Vi är ett flertal Eritreaner med permanent uppehållstillstånd i Sverige (som konventionsflyktingar eller alternativt skyddsbehövande).  Våra makars ansökan om att förena sig med oss här i Sverige beviljas inte med någon av motiveringarna att våra makar inte kunde styrka sin identitet genom ett giltigt pass.

Passkravet för Eritreaner är orimligt

Som nämndes ovan, många av våra makars ansökan om anhörig invandring nekas med motiveringen att våra makar inte har giltig pass för att styrka identitet. Andra sätt att styrka identitet tillåts inte. Migrationsverket anser att dokument som utfärdas av den Eritreanska regeringen är icke trovärdiga och därmed ogiltiga. Inte heller tillåts våra makar att styrka identitet genom vittnesmål från nära anhöriga vars identitet är styrkt.  Våra makar gör allt som står i deras makt för att skaffa sig hemlandspass. Men den eritreanska regeringen nekar de detta. I de få tillfällen som det tillåts är det genom att gå med på regeringens på att den som flytt regimen erkänner skriftligt att denne begått brott mot nationen (ett mycket högt brott.) Utöver det måste denne förbinda sig att betala två procent skatt från sin inkomst i utlandet.  Sedan andra hälften av 2018  finns inte ens denna möjlighet. Dessa svårigheter är välkända och har konstaterats av flera Svenska organisationer så som migrationsöverdomstolen, migrationsverket, utrikesdepartementet samt andra internationella organisationer så som Amnesty International, Human Rights Watch, och OHCHR (UN Human rights Council) osv. Se [A/HCR/44/23], [Amnesty2019]

Migrationsmyndighet ger dispens från styrkt identitet till visa Eritreaner. T.ex.  om familjen var bildat innan anknytningspersonen flydde till Sverige. Myndigheten ger också visa andra nationaliteter dispens med motiveringen att det inte finns fungerande stat i ursprungslandet.   Om våra makar förvägras hemlandspass, om dokument från hemlandet som skulle visa identiteten avvisas summariskt, och om det inte tillåts andra sätt att styrka sin identitet är det en märklig situation vi och våra familjer försätts i.

Vi menar att det är ett orimligt krav att vi ska tvinga den Eritreanska staten att ge oss pass. Vi menar också att det är märkligt att särbehandla oss.

Rätten till familjeliv är en mänsklig rättighet som ingår både i Internationella konventioner och EU-rätten. Därför menar vi att det införs möjlighet för oss att bekräfta vår identitet på andra sätt än bara passport. Det bör kunna tillåtas att identitet styrks av åtminstone ett antal hemlandsdokument som tillsammans visar att individen är den hon är och är Eritreanskt medborgare. Det ska också vara möjligt att styrka sin identitet genom vittnesmål från nära anhöriga vars identitet är styrkt.

Det skall noteras att migrationsöverdomstolen har vid avgörande om kraven på styrkt identitet gjort skillnad på familj som bildades innan anknytningspersonen kom till Sverige. För Eritreanska familj som bildades innan anknytningspersonen har kommit till Sverige krävdes inte att maken/makan som ansöker om återförening skall inte krävas att styrka sin identitet endast med pass. Vi menar att EU Direktivet så som det förtydligats av EU domstolen medger inte att det görs åtskillnad mellan familj som har bildats innan vis efter ankomsten.

2  Våra uppmaningar till förändringar i familjeåterföreningslagen

Vi uppmanar att följande förändringar införs i familjeåterföreningslagen

1. Våra eritreanska makar som vill återförena sig sin make/maka har knappast möjlighet att tvinga den eritreanska regeringen att ge de passport. Och migrationsmyndigheterna i Sverige har indirekt förklarat eritreanska staten som en icke-fungerande stat som Somalia då myndigheterna avvisar alla andra handlingar utfärdade av den Eritreanska staten som otrovärdiga. Därför menar vi, i linje med EU direktivet, att det tillåts styrka identitet genom att göra det sannolikt att personen är Eritrean. EU direktivet medger t.o.m. att styrka identitet genom vittnen eller intervjuer.

3  Referens

[A/HCR/44/23] 2020-05-11; “Human rights situation in Eritrea”; UN Human Rights Commissioner report A/HCR/44/23

[Amnesty2019]     “Eritrea 2019”; https://www.amnesty.org/en/countries/africa/eritrea/report-eritrea/

[2003/86/EG]  Rådets direktiv 2003/86/EG av den 22 september 2003 om rätt till familjeåterförening.

[COM/2014/0210] Riktlinjer för tillämpningen av direktiv 2003/86/EG om rätt till familjeåterförening (COM/2014/0210). Meddelande från kommissionen till Rådet och Europaparlamentet. Bryssel den 3.4.2014.

[C-578/08]   Dom av den 4 mars 2010 i mål C-578/08, Chakroun

[C-540/03]   Dom av den 27 juni 2006 i mål C-540/03,  Europaparlamentet mot Europeiska unionens råd

[SOU 2020:54] ”En långsiktigt hållbar migrations politik”, Betänkande av Kommittén om den framtida svenska migrationspolitiken (Migrationskommittén), Stockholm 2020.

För Eritreanska Familjeföreningsgruppen:

Shewit Fishale (Ordf.)

Berhane Sium (Kommittémedlem)

Shewit Fishale  Ordf. Mobil nr. 076-427 1273

[1] Med försörjningskrav menar kraven som täcker även boendekostnaden.

Eritreansk familj    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att skriva på godkänner jag att Eritreansk familj kan se all information jag lämnar i detta formulär.

Jag godkänner att informationen som jag anger på det här formuläret behandlas i följande syften: